söndagen den 29:e november 2009

Intressant möte på Tillväxtverket om Regeringsuppdraget för kulturella och kreativa näringar

I fredags kallade Tillväxtverket till ett första möte för att lägga grunden till en operativ handlingsplan för de nya uppdrag som ska följa av regeringens Handlingsplan för kulturella och kreativa näringar 73 miljoner har avsats för at utveckla kulturella och kreativa näringar, att hjälpa entrepeernörer och företagare att utveckla sina affärsidéer och företag, samt att förbättra lönsamheten Vi som samlats var alla berörda myndigheter och organisationer som bjudits in av kultur- och näringsdepartementet för att arbeta med regeringsuppdraget. Alla hade fått förbereda en kort presentation muntligt och på papper om hur vi såg på uppdraget. Svensk Form och SVID var de två enda enskilda organisationerna, alla andra var myndigheter. Vi är utpekade som samarbetspartners till Tillväxtverket och Vinnova inom innovation och design, när de får ett regeringsuppdrag inom området. För vår del kan det handla om förmedling mellan designer och producenter, mäkleri och kompetensutveckling. Vi har en rad konkreta förslag, som vi också presenterade. Tidplan och budget kommer att tas upp längre fram, men det kunde i alla fall konstateras en god samarbetsvilja och det var nyttigt att höra på varandra och redan vid sittande bort konstatera att det finns områden att genast börja samarbeta kring. Bra också att få ansikten på dem vi kommer att samarbeta med från Näringsdepartementet, Kulturdepartementet, Tillväxtverket och Vinnova. Vissa har vi träffat tidigare förstås och några var nya. Några uppdrag som genast kommer igång är arbetet med en branschguide för kulturella och kreativa näringar samt främjande av entreprenörskap i kulturella och kreativa utbildningar. Hoppas regeringsuppdraget till tillväxtverket inom vårt område kommer snart så vi får en uppfattning om vilka projekt vi kan vidareutveckla. För vi var alla överens om att inte uppfinna hjulet igen, utan att bygga på befintliga och bra initiativ, med långsiktigt hållbar utveckling som yttersta mål. Nu har vi bokat in möte med Vinnova för att komma igång snarast!

Tillväxtverkets Hans Ahrens och Anna Bünger samt Agneta Florin hade kallat till frukostmöte med de myndigheter och organisationer som finns utpekade som samarbetspartners i handlingsplanen: Högskoleverket, Innovationsbron, Konstnärsnämnden, Riksantikvarieämbetet, Riksarkivet, Statens Kulturråd, SVID, Svensk Form, Svenska Filminstitutet, Tillväxtanalys, Vinnova samt förstås Närings- och Kulturdepartementet - Petra Gråberg och Fredrik Linder.

Katarina Almquist Carnlöf från Vinnova blir kontaktperson för innovation och design - gammal bekant från tiden med KK-stiftelsen och upplevelseindustrin

torsdagen den 26:e november 2009

Populär portfolio-visning, tätt följd av PechaKucha i Stockholm

Vi får många förfrågningar från enskilda designer som önskar visa upp sina alster eller få hjälp med introduktion till marknader, hitta producenter för en ny idé osv, som vi inte hinner ta hand om på individuell nivå. Vi har därför bestämt att göra uppsamlingsheat, där vi går igenom portfolios och skapar nätverk. Igår öppnade vi så upp vårt bibliotek för portfoliovisning för intresserade medlemmar, samt gratis juridisk rådgivning med vår samarbetspartner BRANN. Lite bra musik och fika fanns också på plats. Intresset var så stort att vi var tvungna att införa kösystem. Christine och jag tog emot på löpande band, antecknade uppgifter och samlade in material. Superspännande och givande för båda parter. I samband med nästa PechaKucha gör vi samma sak. Ambitionen är sedan att bygga upp en digital databas med exponering av de professionella medlemmar vi har som önskar synas med sina produkter. UNG och Design S utgör umärkt grund exempelvis. Vi hann med ca 12 stycken var, innan det var dags att rusa över till Östasiatiska för PechaKucha på Japan-tema. Ett fantastiskt heat igår, spännande och varierande kväll. Talare var: Christine Carendi, Svensk Form, Jonas Elding arkitekt, Aia Jüdes fotograf och utställningsproducent, Petra Holmberg curator östasiatiska, Gustaf Kjellin & Martin Evelin, Swedenavi, Marita Lindqvist skribent, Marcus Abrahamsson inredningsarkitekt och möbelformgivare, Ikko Yokoyama utställningscurator, Filipe Balestra, arkitekt.

PechaKuchatalare från Östastiatiska Museet


Kvarterets kvinnokraft, viktigaste beslutsfattare och samarbetspartners i Filipe Balestras husprojekt i Indien


Lisa Larsson-vurmen i Japan tar sig uttryck till och med i speciella cookies - Ikko Yokoyama


Rocky snart favorit på japanska på nystartade webben http://www.swedenavi.se/
Extrempopulära japanska popband - Johnnies pojkar presenterade av Marita Lindqvist


Gustaf Kjellin och Martin Evelin bygger bryggor mellan svensk och japansk kultur - http://www.swedenavi.se/


Publiken satt i trappor, på stolar och golv. Ett par hundra samlades
Svensk Forms Christine Sundberg Carendi gav intryck från 72 intensiva timmar i Tokyo
Aia Jüdes föredrog att presentera sittande på golvet - om sina projekt och relation till Tokyo

Genialisk i sin enkelhet - ölöppnare från favelan Rossinha i Rio





Begåvade brasilianske arkitekten Filipe Balestra var en gårdagens PechaKucha-talare. Här förevisar han en en enkel funktionell ölöppnare. En vacker träbit med en skruv. Den fick han i present av ungdomarna i favelan Rosshinha i Rio de Janeiro där han varit med och bygga upp en skola. Filipes dröm är att vi ska hjälpas åt att hitta en producent som kan massproducera denna genialiskt enkla uppfinning och att vinsten ska gå direkt till dessa fattiga människor som skänkte den till honom ursprungligen. Filipe Balestra har  tidigare arbetat med berömde Rem Kolhaas, och är numera gift och bosatt i Sverige. Han har dock slagit in på en helt annan linje, med socialt engagerade arkitekturprojekt. Igår berättade han bland annat om sina projekt i fattiga delarna i Rio de Janeiro och Indien, där han gått efter principen akupunktur-design och participatory architecture- dvs man reparerar bara det som behövs, och låter invånanrna i kvarteren vara med och bestämma utformningen.

Hotel Skeppholmen en lugn oas

Idag kom jag för första gången iväg till hotel Skeppsholmen, tack vare lunch med Mikael Theander, varumärkesstrategen från Springtime som hjälper oss vässa vårt budskap. Så fint! Jag blev verkligen imponerad. Claesson Koivisto Rune har gjort det mesta av den avspända inredningen, det klarar sig precis ifrån att bli pretentiöst, och är gjort med känsla, harmoni och kvalitet. Husmanskosten på menyn varje dag bidrar också till att ta in vardagen i det exklusiva. Roligt att se hur VD:n Joachim Olausson lyckats genomföra sitt koncept om en rogivande stadsoas. Joachim har jag sett tidigare som duktig och driftig på Lydmar och Berns. Gabor Palotai har tagit fram den grafiska profilen. Klassigt, stramt men välkomnande. Vi kommer att ha ett tätt samarbete framöver. Skeppholmen är på uppgång!



Mikael Theander utanför Hotel Skeppsholmen
VD Joachim Olausson stolt över sitt verk
Rum i fil med flödande ljus

Tuff takarmatur över långbordet

Ljus och luft, trä och textil.

Skön start på morgonen i Sundsvall

Fick gå upp i ottan för att ta tåget från Sundsvall till Stockholm. Fem minuters promenad från nyrenoverande Clarion Hotel till stationen. Passerade en gångtunnel i morgonmörkret, och blev så glad då den var vackert upplyst i ett blått badande sken och ur högtalarna strömmade soft skön svensk jazzmusik. Härligt uppvakanande! Fem poäng till Sundsvall! Det är också där som bilförarna på motorvägen välkomnas av två gigantiskt upplysta cementsilos - en rosa smekning som konstnären Lisa W Carlson beskrev dem i sin PechaKucha.



onsdagen den 25:e november 2009

Superlyckad första PechaKucha i Sundsvall

Igår for jag upp i regnet till Sundsvall för att vara med om att kicka igång deras första PechaKucha. I Svensk Form Västernorrlands regi så klart. PechaKucha finns nu i Kalmar, Norrköping, Stocholm, Sundsvall, Umeå och snart i Falun. Dessutom körs PechaKucha i Göteborg och i Malmö, dock ej i Svensk Forms regi. Bara igår höll fem PechaKuchor runtom i världen, och idag i 8 städer inklusive den som vi kör i Stockholm på Östasiatiska ikväll. Bara i november körs över 70 pechakuchor world wide och fenomenet har nu spritts till 258 städer! Igår vara det pirrigt häruppe i Sundsvall, styrelsen hade förberett sig väl. En inspirerande blanding talare av unga och gamla, vana och ovana och allt flöt jättefint. Vissa teman återkom helt oväntat under kvällen, som betydelsen av rötter och förfäder. Många bilder på mamma, pappa, morfar, farfar som präglat talarna. Likaså de geografiska rötterna, platserna där man kommer ifrån, Norrland, Västernorrland, trä, vatten och natur. Publiken var varm och välkomnande. Några fick sitta på golvet för att få plats. Talare Anders Stjernberg, Bertil Harström, Christopher Scheutz, H-C Ericson, Lena Lorenzen, Lisa W Carlson, Erling Eide, Susanne Ekelund och Anna Kollberg. Ett fint första heat. Grattis Sundsvall!

Publiken fyllde lokalerna under Sundsvalls första PechaKucha. Styrelsen med Kiki Hammarström, Anna Maria L Wahlqvist och Peter Mäkelä i täten.
Professor HC Eriksson gjorde en personlig, dramatisk och engagerande presentation på liv och död och bokstävernas betydelse både bildligen och bokstavligen

Unga sympatiska och kaxiga inspiratören Anna Kollberg kommer utan tvekan att föra ut Västernorrlands ursprungskultur, -design och -mode ut i världen. "It is beautifuuuul"

Inredningsarkitekten Bertil Harström, med ursprung i trä och dess möjligheter och spektakuklära, genomförda och finansierade hotellprojekt högst uppe i norr i form av kojor uppe i träden, ritade av några av våra mest namnkunniga arkitketer. Lockande!



söndagen den 22:e november 2009

Konstantin Grcic väljer mycket svenskt i sin utställning "Design Real"

Just nu pågår en utställning "Design Real" som Konstantin Grcic sammanställt av en mängd industridesignprodukter, förpackningar och processer. I dagens Herald Tribune, utvecklar (min favorit) Alice Rawsthorn Grcics passion för modernistiskt industridesigntänkande. Konstantin är ju en älskling i designvärlden, beundrad av såväl designkåren som näringslivet och en tänkare med flera banbrytande hard core industridesign produkter - som Chair_one, digitalt framställd aluminiumstol. När han ska välja bland de främsta industriprodukterna ser vi en hel del svenskt. Den gamla svetshjälmen, Ikea-stolar, Volvos bakljus.... En nostalgisk kärlekshistoria, som det verkar med passion för industridesignobjekt. Alice Rawsthorn undrar hur den uppfattas av den yngre och ekologiskt medvetna generationen, som inte längre låter sig imponeras av förfinad industriell massproduktion. Läs mer på http://www.iht.com/ eller bland Alice Rawthorns krönikor på www.global.nytimes.com/arts

Twitter, facebook, linkedin --- vilka sociala medier orkar vi använda?

Det skrivs otroligt mycket om sociala medierns inflytande på sistone, samtidigt som vi alla drunknar i inkommande information i våra datorer. Jag har själv tvingats sätta in ett autosvar att jag inte hinner svara på all inkommande epost, det fullkomligt svämmar över. Jag kommunicerar även via Facebook och twitter, men det tar sin tid, och är det värt det? Ja, säger webbstrategen och "queen of social media" Beata Wickbom från reklambyrån Pool i 5 frågor i SvD häromdagen. EU-ministermötet i Malmö inleddes nyss med att tjänstemännen och ministrarna diskuterade sociala medier. Klart är att alltfler hämtar sin information via webben. De unga inhämtar det mesta visuellt, helst med rörliga bilder. När vi nu utvärderar UNG, har de unga deltagande formgivarna sagt att bland det viktigaste med premieringen och utställningen framöver är att vi kopplar upp oss med de viktigate designbloggarna. Vilka är de idag? Jag håller med om Annica Kvint som häromdagen skrev i DN om stora designbloggen Dezeen som Marcus Fairs började med när han fick gå efter - alltför - framgångsrika år som chefredaktör för engelska designmagasinet ICON. Den förr så fritänkande Marcus Fairs framstår numera alltmera som en PR-konsult i sin blogg. Men där finns samtidigt mycket spännade information om nya produkter och initiativ runtom i världen. Och hur vill vi ha informationen serverad? Vill vi leta själva, eller vill vi få nyhetsbrev? När vi nu återöppnar http://www.savingtheplanetinstyle.se/ den 1 december, hoppas vi att den ska bli ett aktivt forum för att lyfta fram goda svenska företag, designer, produkter och initativ som jobbar på ett bra och nytt sätt med design för hållbar utveckling. På engelska, och i informell personlig samtalston. Jag är tacksam för alla uppslag och ideer från er som läser!

Skrämmande läsning om låg designmedvetenhet påvisas i utredning från HUI

Dagens Indusri redovisade den 18 november en rapport om designmedvetande hos en antal större företag. Handelns utredningsinstitut HUI hade 2008 intervjuat en stor mängd beslutsfattare om hur de jobbat med kommersiell design i sina företag (förpackningsdesing, varumärkesbyggande, integrerad grafisk design och visuell kommunikation) The good news är att 65 procent har förstått att design blir allt viktigare och många inser att om de inte arbetar strategiskt med design så riskerar de att halka efter konkurrenter. Flera säger sig se att design ökar försäljning och positionerar varumärket tydligare. MEN, som Di-journalisten Carin Fredlund skriver "Förfärande är att över hälften av företagen tycker att de själva kan hantera designen och att 14 procent inte ens vet vem som sköter deras formgivning". Vidare skriver hon: "25 % av dem som inte satsar på design, har ingen aning om varför". Det saknas relevanta mätinstrument idag, särskilt för den så kallade omätbara kvaliteten. Vilka är våra bästa talesmän, hur ska vi komma vidare i diskussionen med beslutsfattare inom näringsliv och politik. Största problemet är säkert att alla har en egen bild av design, ofta som något dyrt och lyxigt som man inte nödvändigtvis behöver. Vi har nu kallat till en SDS-frukost igen den 1 december. SDS = Svenskt designsamarbete, ett informellt nätverk med de olika designaktörerna för att kunna samlas kring viktiga gemensamma frågor, som t ex behovet av en tydlig och stark nationell designpolicy.

18 november i IKEA-land Älmhult - nära och internationellt


IKEA land Älmhult


Huvudkontoret


Varuhuset i Älmhult


Värdshuset från 60-talet, om- och utbyggt i nutid - 75 kronor för buffet hur mycket du vill


Alla IKEA-designer välkomnar med foton i lobbyn - en nymodighet, sedan 1995 och första PS kollektionen att alla enskilda designer lyfts fram med namn







Designchefen Lars Dafnäs IoS, och Thomas Carlzon, VD Ikea Svenska AB framför Ingvar Kamprads grundfilosofiska budskap som genomsyrar hela företagskulturen världen över

Första studiebesöket till IKEAs huvudkontor i Älmhult!

Skam till sägandes hade jag ännu aldrig besökt IKEAS huvudkontor i Älmhult förrän i onsdags. Ännu en mörk novemberdag, regnet stod som spön i backen. Med mig hade jag vår styrelserepresentant Lotta Lundén, som bland annat jobbat 11 år på IKEA tidigare. När vi traskade fram i regnbyarna lyste Lotta upp och berättade spontant att detta var världens roligaste arbetsplats. Med tanke på att hela världens IKEA styrs härifrån, slås man förstås av hur oansenlig huvudbyggnaden och hela IKEA-land runtomkring är. Men det är å andra sidan karaktäristiskt för den ödmjuka och lågprofilerade företagskulturen. God stämning i huset. Vi besökte Lars Dafnäs, designchef IKEA of Sweden och Thomas Carlzon, VD för IKEA Svenska AB. Lars berättade om sin verksamhet, med få inhouse designer, men här i Älmhult samlas 30 olika nationaliteter, huvudspråk engelska. Varje år tar de in 6 designer på praktik. Det handlar mycket om designprocessen, logistik, distribution. Hur man löser alla utmaningar med lågt pris, resurssnåla material, minsta möjliga volym för transport osv. En annan utmaning är hur man behåller IKEAs företagsprofil så stark när företaget expanderar. Thomas berättade engagerat om infrastrukturen regional och lokalt, hur samhället är uppbyggt, att drygt 3500 är knutna till IKEA på en ortsbefolkning på drygt 8500, och 15.500 i kommunen. Undrar hur många som indirekt är knutna till IKEA dessutom? Måste vara nästan alla. Älmhult, nära och internationellt på samma gång. Intressant också att höra om värdshusets historia (där man förstås kan äta lunch, hur mycket man vill för endast 75 kronor a la IKEA) Snart blir också kulturcentret  IKEA GENOM TIDEN fullt ut klart. Spännande också att se den produkt-utställning, som finns i huvudbyggnaden, där man kunde se allt som idag finns i sortiment, samt vad som kommer 2010. My lips are sealed. Jag är imponerad av hur många sociala utvecklingsprojekt som IKEA driver, ofta i samverkan med UNICEF. Också hur de jobbar med hållbarhet och miljö, never ending list, never ending job. Lärde mig också något som jag inte alls visste förut, nämligen att deras leksaker är framtagna med så många bakomliggande ergonomiska och pedagogiska studier. Alla leksaker har ett pedagogiskt undertema och syfte. Passar perfekt med vårt tema med Arkitekturmuseet om Barns rätt till lek och säkerhet. IKEAS tydliga pedagogiska och säkerhetsmässiga inriktning för barnproduktern framgår inte alls i butikerna så starkt som det skulle kunna göra. Vi försökte också diskutera och se var, hur och om vi skulle kunna samarbeta med IKEA i någon form. Summa summarum, en lärorik dag och jag hoppas vi får anledning att återkomma.

I Leksand väljer man att stå utanför den ekonomiska krisen i världen.

Deltog i strategidag för Leksands Folkhögskola, entreprenörsskolan och stiftelsen hantverk & utbildning (den sistnämnda egentligen paraplyorganisationen). Sitter i styrelsen för folkhögskolan, men hinner sällan delta i mötena, så en strategidag i anslutning till helgen var perfekt för att komma in i verksamheten och tänkandet. Folkhögskolan undervisar i Form & Design, hantverk och kommunikation. Många av dem som utbildas i design fortsätter sedan på HDK, konstfack osv. Sara Lundqvist är huvudlärare i design och har varit där i fem år. Där fanns lärare, vaktmästare, kökspersonal och styrelserepresentanter från kommun och utifrån. En utomstående konsult kom och gjorde övning att bli en spelare i ett vinnande team. Men det var framför allt eldsjälen och representanten för stiftelsen, Alf Vigren, som ledde processen och plockade fram den goda andan och Anki Gullback, rektor för folkhögskolan och kvinnan bakom allt. Det gäller helt enkelt att VISA EN BRA VERKSAMHET för att lyckas. Dagen handlade om att svetsa samman de olika skolorna/enheterna. Att växa tillsammans både bokstavligen och bildligen. Jag verkligen djupt imponerad av den goda stämningen, stoltheten,arbetsglädjen och optimismen. . Den ekonomiska krisen vill man inte delta i. Ekonomin går jättebra, man har till och med en skrivning i visionsdokumenten som säger att deras personal ska ha branschens bästa löner! Det finns även en stark koppling till Japan i Leksand, som vi nu kan ta tillvara på när de japanska resebyråerna vill att vi gör kurser och studiebesök i design och LIFE SEEING. Jag lärde mig i Japan att de coolaste platserna i världen numera är Tokyo, Dubai och Dalarna!
 

Show - don't tell: Det är vad Du åstadkommer som räknas! Det lever skolorna verkligen efter

Bland värdeorden så kom passion och personlig utveckling högst. Anna Fransson rektor för entreprenörsskolan. Nedan Alf Vigren, Mr Passion himself.

Engageradeoch stolta medarbetare. Med Leksands fana högt i topp.

Mötet ägde rum på Moskogen i Leksan - grundat efter kriget av en polsk invandrare. Moskogen still going strong, minns att man brukade åka till Moskogen på dans förr i världen
 

torsdagen den 19:e november 2009

Svenska Frön i Sao Paulo - om barns rätt till lek och säkerhet - invigning 17 november


Curatorn Margatita Matiz Bergfeldt har skickat bilder från invigningen av barndesignutställningen Sementes Suecas i Sao Paulo. Här är hon på väg in i Museu da Casa Brasileira