söndagen den 13:e december 2009

Journalistiskt lågvattenmärke i Lördagsintervjun med Niklas Zennström

I lördags fick vi höra it-entreprenören och  numera filantropen Niklas Zennström i lördagsintervjun i P1. Intervjuare Thomas Ramberg. Hade gärna hört mera och ingående om Niklas Zennströms spännande arbete med Östersjön, hans filosofi och affärsmetoder osv på djupet. I stället blev jag både besviken och faktiskt riktigt upprörd, när journalisten bara tjatade på ett närgånget och aggressivt sätt kring hans olika bolag, ägarstrukturer och ekonomiska förhållanden. Avundsjuk på Zennströms rikedomar? Direkt obehagligt. Sämsta tänkbara journalistik.

Nya diskreta rullstolshissen på Hotell Skeppsholmen del av projektet Värdig Entré


Svid:s VD Robin Edman förevisar den nya diskreta rullstolshissten som installerats omärkligt i entrén på hotell Skeppsholmen. Den reser sig sakta ur golvet och åker fram i trappen så att en rullstol lätt och med värdighet kan komma upp samma väg som alla andra. Projektet Värdig Entré har initierats av Design för Alla och har också installerats på Liljevalchs. Planer finns även för Stadshusets ytteertrappa och andra offentliga miljöer.

Dalkullor i täten för nyöppnad koncept- och inredningsbutik GARBO på Östermalm i Stockholm

På vägen hem från jobbet cyklade jag förbi en nyöppnad inredningsbutik GARBO på Brahegatan 21 i Stockholm. Min man ville att jag skulle komma och titta på en grej som  han hittat där. Två veckor hade butiken funnits där. Innanför den diskreta porten öppnar sig en jättelik fabriksyta, med inspirerande inredningskoncept. Antika möbler blandas med reproduktioner och vintageinslag, moderna möbler med gammal nostalgi - ni vet naturfärger och avskavt vitt . Igenkänning, inredningsmagasin och stämning. Tradition och nytt, hemslöjd och sofistikation. Vackraste färska blommor och kransar. För egen del föll jag mest för Moroso-soffan med Dieseltygerna, som jag sjönk ned i och fick habegär. Hade sett den tidigare i år på Milanomässan. Förstås också den dyraste, nätt pris på 66.000 SEK! Hursomhelst ledde det till konversation med butiksinnehavararna, och som vanligt när man hör någon som talar dalmål, började vi på lokalpatrioters sätt att fråga ut varandra. Anneli Witasp Ullman och Barbro Sahlin, som de hette, hade båda rötter i Leksand. Tidigare hade de haft en liten butik på Karlavägen, Anneli hade bott och jobbat i London i tre år ("London, dä ä världen dä!") dessförinnan. För ett par år sedan stod de för hela inredningen på hotell Stureplan, innan de nu precis har öppnat denna stora butik, som ett koncept, med diskret yttre och rikt inre. Riktiga entreprenörer och järnladies, hårt arbete, kreativitet och säkert skinn på näsan. Jätteduktiga. Jag berättade att jag satt i styrelsen för folkhögskolan i Leksand och varit med på ett hörn i starten av entreprenörsskolan i Leksand. Det visade sig att de båda tillhörde första kullen av elever som gått ut entreprenörsskolan. Det var så de träffade varandra, så de kom ut i världen och så de började sitt kompanjonskap. Nu har de egen tillverkning av de flesta möblerna i Dalarna samt i Södra Sverige. Säljer Linne från Frankrike, har egen cashmirproduktion i Kina. Vilken enorm och imponerande resa de gjort! De måste komma hem till Leksand och berätta om hela resan! Jag får bjuda in dem till PechaKucha en dag!




Årets sista styrelsemöte och avslutande jullunch på hotell Skeppsholmen

Årets sista styrelsemöte i fredags, och många tunga frågor på agendan, så det tog sin tid. Budget för 2010, FORM, framtiden för Design S och UNG mm. Bra med så engagerad styrelse, med ordförande Erika Lagerbielke i spetsen. Övriga ledamöter ser ni på vår hemsida Svensk Form  Förutom styrelsemötena så har vi dels ett ekonomiutskott med Ragnar Boman (ekonom och tidigare styrelsemedlem som en ovärderlig klippa genom dessa år) som ordförande, samt nu en ny arbetsgrupp som arbetat fram ett förslag till en ny bas för Svensk Form. I god stämning gick vi så vidare till hotell Skeppsholmen för avslutande jullunch med personalen och fick en specialvisning.




torsdagen den 10:e december 2009

Unga designentusiaster ger hopp

Hann vara med en stund på Sveriges Designers kväll om hur man kan "TJÄNA PENGAR PÅ HÅLLBARHET" som de arrangerat med kort varsel på Kulturhusets Ecotek enligt amerikansk modell. The Designers Accords "Town Hall Meeting" . Det är unge industridesignern Matrin Willers som tagit initiativet, och som också blivit Sveriges Designers hållbarhetsansvarige. Martin är smittande entusiastisk, ung och hungrig. En kraft att ta tillvara på. Han inledde med att visa en uppsjö av bra exempel och berätta om sitt eget sökande och svårigheter att definiera och strukturera upp en strategi för hur man som designer bäst kan jobba med hållbar design. Strax efter honom, lika smittande duktiga och inspirerande, kom Annevi Sjöberg, en av de två unga designer som byggt upp SVID:s fina Hållbarhetsguide som ska ge verktyg och information till designer och företag om hållbar utveckling. Också de ödmjuka i sin inställning till komplexiteten och svårigheten att bringa någon sorts ordning i det här med hållbarhet, och hur design kan bidra på ett bra sätt. Upplyftande verkligen. Jag var tvungen att lämna efter en stund, mitt under föredraget av Åsa Stenborg från Naturliga Steget. Även hon en duktig talare med självklarhet i budskapet. Det var kort men upplyftande. Hoppas att kvällen fortsatte i samma anda med de övriga talarna: Göran Wiklund You & Me, Stuart Redger Sustainable Leadeership, Tomas Zimmerman Intellectual Capital och Anders Löfgren Preera. Ett späckat program, hade velat se allt!





Interaktiv utställning på kulturhuset: Hur mycket drar en Stockholmare?

Besök gärna Kulturhusets Ecotek som just nu har en utställning om energi och hur vi förbrukar den i vardagen, där publiken inbjuds delta aktivt och interaktivt för att fördjupa kunskapen. Roligt och smart.

Hur mycket påverkar maten miljösystemet? Ett spel där du plockar in olika typer av mat och får fram massor av information. Hur mycket exempelvis lax påverkar systemet - transporter - energi  etc




Urbanvista - A Future Scenario Machine . Nu finns en webbkamera på taket på Kulturhuset som streamar live från Sergels Torg hela dagen och besökarna kan gå in och skapa sin egen Stockholmsvision om allt från energiresurser, ekonomisk utveckling, återvinning, Stadens täthet, transporter, val av energi, matproduktion, makt och ägande, koldioxidutsläpp... Du skapar din egen bild- som du sen kan skicka hem till din egen epost. Projektet är framtaget av Interactive Institute. Se mera på http://www.urbavista.se/

Nobelprisutdelning, julglögg och hållbarhetsseminarium

Mina kära medarbetare Christine Sundberg Carendi och Kajsa Hernell hastade iväg till Nobelprisutdelningen i Konserthuset. Själv hoppade jag på cykeln och försökte ta mig förbi kaoset utanför Grand Hotell med alla frack- och långklänningsklädda pristagare och familjer. Först for jag till UD för julglögg bjuden av UD:s främjar och kulturavdelning, tillsammans med Design S projektledare Anna Blomdahl. Vi har ju samarbetat framgångsrikt med Design S utställningar i Hamburg, Washington, New York och Athen med stöd av UD. Flera samarbetspartners där, också från SI och andra organisationer. Sist på dagen Sveriges Designers program om hållbar design i Kulturhusets Ecotek. Kunde inte stanna hela kvällen, men mycket givande på alla sätt under den första halva jag var med. Rapporterar mera sen.

Ganska misslyckad juldekoration

Bild från i morse: någon som gjort ett trött försök till juldekoration i porten till ett hyreshus på Gärdet i grådasket. Man kanske skulle samla på såna och göra en PechaKucha av dem.

onsdagen den 9:e december 2009

Hur kan man tjäna pengar på hållbarhet?

Ikväll kallar Sveriges Designer till "Town Hall Meeting" i Ekoteket på Kulturhuset kl 18.00 - 21.30 för att diskutera hur man kan göra pengar på grön design. Några framgångsrika företagare berättar. Hur kan designen bidra? Vi ser ju hur det går om man bara förlitar sig för mycket på gammal god svensk uppfinnings- och ingenjörstradition, och inte låter designen och hållbarhetstänket komma in i tid i processen. Tänk om Ericsson, Saab, Volvo t ex vågat släppa på från början - kunde säkert ha legat i framkant med alla goda förutsättningar, bra projekt och kompetenser som de haft. Våra grannar på Skeppsholmen, riskkapitalisterna Sustainable Technologies Funds , som investerar i svenska goda affärsideer inom miljö- och energiområdet, Cleantech, brukar säga att i Sverige är vi dåliga på att paketera våra affärer. Vi är har ofta kunskapen och de rätta komponenterna, men sen kan vi inte sälja och marknadsföra. Vi tror att det räcker med att kunna.

tisdagen den 8:e december 2009

Äntligen: nu är vår webb Saving the Planet in Style uppe igen

Välkomna att besöka vår nya version av Saving the Planet in Style Det har varit många turer innan vi återigen kunde öppna denna sida, som är till för att berätta om goda svenska designinitiativ för hållbar utveckling. Enskilda produkter, tjänster, projekt - designer och företag. Tanken är att marknadsföra god svensk design för hållbar utveckling internationellt, så vi skriver på engelska redan från början. I informellt blogg-format, för att inbjuda till dialog och förslag.Formgivaren, forskaren och skribenten Kerstin Sylwan är redaktör. Kerstin är även redaktör för boken "Energi- hur design kan göra skillnad" som vi gav ut förra året. Kerstin har varit vår samordnare för Saving the Planet in Style sedan starten, då hon tillsammans med sina kollegor på O2Nordic tog initiativet till själva konceptet. Ursprungligen startade de upp med en tävling under designåret 2005. Då insåg vi alla att det var nödvändigt att göra ett mera långsiktigt arbete. Sedan dess har en rad goda initiativ satt igång på området som vi samarbetar med. Exempelvis Designboost med sina knowledge transfer-dagar med internationella designer och personligheter som samlas och diskuterar hållbar utveckling. Forum for Design and Sustainable Enterprise med den uppskattade kursen Sustainable Fashion Academy, som vi nu vill bredda även till produktdesign. I morgon ordnar Sveriges Designer ett "TOWN HALL MEETING" på Kulturhuset i Ecoteket kl 18.00 - 21.30 under temat: Tjäna pengar på hållbarhet! Anmälan görs på http:/bit.ly/5vCRUs  Se även SVID:s nya och praktiskt användbara hållbarhetsguide 

måndagen den 7:e december 2009

Nu är det jul igen - glögg med designfamiljen

Bjöd in alla våra samarbetspartners och medarbetare till ett litet glöggmingel i eftermiddags för att tacka för samarbete, önska god jul och se fram mot fortsatt samarbete nästa år. Ett 40-tal sällade sig till skaran för glögg och mandariner och Aladdin chokladaskar  - eftersom det var familjen som bjöds.





Ett snabbt och visuellt inlägg The Story of Cap & Trade för klimatmötet in Köpenhamn

Apropå klimatkonferensen i Köpenhamn: En god vän skickande länken till den här visuella och tecknade snabbfilmen The Story of Cap & Trade, producerad av gruppen The Story of Stuff Project och presenterat av Annie Leonard. Komplexa skeenden, enkelt presenterade och tänkvärda. Finns på facebook, twitter överallt. 

söndagen den 6:e december 2009

Mera kreativa logotyper på gott och på ont


Min favoritskribent Alice Rawsthorn skriver i dagens designkrönika i International Herald Tribune (varje måndag) om hur företag börjar bli allmera kreativa när det gäller att skapa sina logotyper. Hon tar upp några lyckade och mindre lyckade exempel, samtidigt som varumärken som Muji hyllas, där man lätt kan ta bort etiketten efter köpet, och få ökad känsla av egen produkt utan påträngande varumärke. Hon påpekar att vi numera är "typing people, not any more writing people" så internet och dataspråk dyker alltoftare upp i företagslogotyper relaterade till internet, ofta överanvänds de. Bland annat skriver hon om det amerikanska företaget Accenture som använt sig av tecknet > för att visa hur man genom dem kan växa och växa...vilket hon anser vara överdrivet och löjligt. Undrar vad hon skulle skriva om Tillväxtverkets nya logotyp? Också det framtaget av experter efter en noggrant genomarbetad designprocess.

Möte i Göteborg med Tomas Söderberg om design och framtid

Vår vice ordförande i styrelsen, Lars Strannegård, och jag for i fredags ner till Göteborg för att träffa Tomas Söderberg, som representant för Torsten och Ragnar Söderbergs Stiftelser. Stiftelsen har visserligen sitt huvudsäte i Stockholm, men Tomas är personligen mycket kunnig och intresserad av design, därför ville vi träffa honom personligen. Makarna Torsten och Wanja Söderberg var alltid engagerade i Röhsska musset och Tomas, sonen, sitter idag som ordförande för vänföreningens styrelse. Familjen har instiftat världens största designpris Torsten och Wanja Söderbergs pris om 1 miljon kronor, som utdelades nu i november, i år till Harri Koskinen. Vi ville diskutera designutvecklingen i Sverige och se om vi från Svensk Forms sida kan få något stöd från stiftelserna. Nästa ansökningsomgång är i september 2010, och beslut tas omkring november, så vi har gott om tid att förbereda. Kriterierna är väl definierade. Enskilda verksamhetsbidrag eller separata donationer utdelas inte. Vi hade ett trivsamt möte, och Lars Strannegårds föräldrar, som bor i lilla London i Göteborg, upplät sin vackra våning för mötet. Intressanta diskussioner om designens ställning i Sverige idag. Intresset från allmänheten och internationella omvärlden är större än någonsin, samtidigt som paradoxalt nog, mindre från officiellt håll än någonsin.   

torsdagen den 3:e december 2009

Hur ska formgivare jobba i framtiden och hur ska de hantera hållbarhet och konsumtion?


Frilansjournalisten Annica Kvint efterlyste i DN kultur igår att Svensk Form borde ställa sig den frågan. Hon rapporterade från Danmark, som ju har en offensiv policy inom design och inom miljö, och hur Dansk Designcenter adresserar frågorna om hållbar utveckling i en rad utställningar just nu. "Smart use of Energy" och It's a Small world. Ja, Danmark är verkligen förebildligt när det gäller att satsa på design och hållbar utveckling. Regeringen lägger stora resurser och näringsministern undertecknade för något år sedan den offentliga och offensiva designpolicyn för Danmark som ska göra Dansk design världsledande igen. Där finns tydliga mål, utpekade aktörer och budgetar på vad man ska uppnå på utsatt tid. Precis vad vi behöver i Sverige! Och som vi inom SDS- Svenskt Designsamarbete försöker lobba fram. Vi träffas då och då i detta informella nätverk för att kunna driva gemensamma aktuella frågor, ge skjuts åt designutvecklingen och lobba hos makthavare och beslutsfattare. Inom hållbar utveckling har vi ju en rad pågående projekt, men väldigt lite pengar tyvärr, så det går långsamt: Webben Saving the Planet in Style, utställningsprojektet Bistro 3000 - Serving the future om mat och design. Dessutom har vi planer på att tillsammans med Foundation for Sustainable Enterprises utöka det framgångsrika konceptet Sustainable Fashion Academy, som ger konkreta verktyg till designer inom textil och mode för att arbeta med hållbara material och metoder - nu vill vi också gå bredare inom möbler, belysning och produktdesign. Under möbelmässan arrangerar vi också ett uppstarts-seminarium (10 februari) tillsammans med Antonia A:son Johnssons miljöstiftelse och Bioinspired Forum på temat The Material Gap - om hur vi kan överbrygga det gap som uppstår mellan alla fantastiska framforskade nya material, där massor med pengar lagts ned på forskningen, som sedan aldrig når ut i själva produktionen. Det når inte formgivarna, producenterna eller konsumenterna. Hur ska designer och producenter hitta dem, hur ska de våga satsa på nya hållbara material. Behövs det kanske nya och okonventionella affärsmodeller, nya mellanhänder och marknadsförare för att vi ska komma vidare? Frågorna är många, området är oerhört komplext. Men vi måste bara jobba på och ett sätt är att bryta ner problematiken i mindre och påtagliga beståndsdelar, försöka hitta konkreta verktyg och verkligen AGERA och inte bara prata.   



SDS-frukost på Svensk Form 1 december - informellt nätverk av ett 10-tal designorganisationer för att utbyta information, lobba för gemensamma frågor till beslutsfattare och för att få fram en välbehövlig officiell designpolicy i Sverige. Arkitekturmuseet deltog nu för första gången i och med det nya utvidgade uppdraget
Möte med Michael Schragger 1 december, från Foundation for Sustainable Enterprises. Vi har jobbat tillsammans tidigare, Michael initierade det framgångsrika kurskonceptet "Sustainable Fashion Academy" för designer och designföretag som vill ha verktyg för att jobba med hållbar utveckling inom textil och mode. Omvittnat positivt resultat. Nu försöker vi utveckla samma koncept på möbel- inrednings- och produktsidan.

tisdagen den 1:e december 2009

Stockholm Furniture Fair 2010 blir största mässan någonsin!



Mötte projektledaren för Stockholm Furniture Fair, Cecilia Nyberg igår, för att tala igenom våra olika samarbetsprojekt (UNG, Milano, Stockholm Design Week) och hur vi ska samverka på bästa sätt i framtiden. Hon berättade att planeringen inför mässan 2010 är mycket optimistisk, trots att de var rädda att lågkonjunkturen skulle slå hårt. Tvärtom, verkar många företag vilja visa att de är med på banan och nästa års mässa kommer att bli den största någonsin. Dels har man öppnat 10.000 nya kvadratmeter, så vi får se en massa omplaceringar av montrar och företag (Hopplöst för mig som har så uselt lokalsinne, lokalbedövad!) Man har även fler ansökningar än någonsin till Greenhouse, vilket är positivt. Nytt för i år är att mässan startar redan på tisdag den 9 februari. Mässans hedersgäst blir sympatiske och duktige brittiske designern Paul Smith. En rad intressanta och målgruppsinriktade utställningar för arkitekter, en om material för designer osv kommer att visas. För Svensk Forms del kommer vi att finnas med FORM ute på mässan, och sedan kör vi två programpunkter på kvällen onsdag den 10 februari: ett samtal om "The material gap" om gapet mellan forskningen av alla nya hållbara material som sedan aldrig når ut till designer och producenter, detta i samarbete med Antonia Ax:son Johnsons Stiftelse för Miljö och Utveckling samt Bioinspired Foru. Samtalet följs sedan av en internationell mega PechaKucha med tillresande och svenska talare - det blir vår 20 omgång, som ska firas rejält.

Återkomsten av Folkkonst och konsthantverk

Museer från norr till söder visar just nu folkkonst och konsthantverk, och alltfler av formgivarna söker inspiration i allmoge och slöjd. Vi har sett det bland många unga designer, som söker rötter och identitet. Tendenserna var också tydliga när vi var i Tokyo, där även de trendkänsliga japanerna nu börjar leta efter svenskt knåp och pyssel, längtan efter handens avtryck och tradition. Sist när jag var hemma i min barndomsby i Björbo i Dalarna förra helgen, hade jag unga Aia Jüdes med mig igen, som nu experimenterar med näver som hon kombinerar med street uttryck i vassa kombinationer. I helgen skrev Svenska Dagbladet om den framgångsrika utställningarna Craftwerk 2.0 och EcoCraft, som just nu visas på Jönköpings Läns Museer. Det är Clara Åhlvik, min företrädare på Svensk Form, som varit projektledare och curator. Alla konstnärer som ingår i utställningen vill handarbeta för en bättre värld. Hantverket som samhällsengagerat budskap, som manifestation och budbärare. DN berättade igår om Kulturen i Lund som har öppnat en ny permanent avdelning i fyra delar med folkkons, samtida och historisk. På Dalarnas Museum satsar man på nya utställningar med dalamåleri och dalahästar, där finns också samtidsinslag av den mera drastiske dalauttolkaren Peter Johanssons eller poetiska mångkonstnären Anna Sjons Nilsson. Hoppas att jag hinner se dem alla. Craftwerk 2.0 lär visst komma till Arkitekturmuseet i Stockholm nästa år, det ser jag fram emot. Röhsska museet öppnar ju Konstslöjdsalongen i början av nästa år. 57 av 198 bidrag har antagits Formmuseets Vänner - vi sammanträdde i går kväll och fattade beslut - kommer att genomföra en Stockholmsversion av Konstslöjdsalongen nästa höst på Arkitekturmuseet. En efterlängtad och välbehövlig ny arena för samtida konsthantverk. Det händer många saker i rätt riktning för slöjden och konsthantverket.

Nedan: detalj från påsömsjacka från Dala-Floda, 1800-talet, som vi hittade på Hemslöjden i Dala-Floda



Näverslöjdaren John Lindholm i Björbo visar Aia Jüdes hur man flätar i näver och gör knutar av rötter