måndagen den 30:e augusti 2010

Designmässorna Ambiente och Tendence i Frankfurt

Frankfurt har omkring 700.000 invånare sade taxichauffören idag, när jag åkte till Konstindustrimuseet för att se retrospektiv utställning med mästaren Dieter Rams (snygg utställning). Förutom jättelik flygplats har de också en jättelik mässa, Messe Frankfurt, välorganiserad och föredömlig i allt vad heter grafisk tydlighet och kommunikation. Två stora designrelaterade mässor: Ambiente i februari, med ca 133.000 besökare från hela världen, och Tendence på hösten med ca 50.000 besökare, mest tyskar. Tema för Tendence är Giving, Living och man använder bara hälften av mässutrymmet. På Ambiente utökar man med temat Dining och några mässhallar till eftersom kök, glas, det dukade bordet osv ingår. Under Ambiente är fler svenska företag med såsom Orrefors, Designhouse Stockholm osv. Smycken är stort på Tendencemässan, gärna äkta smycken i nya och djärva kombinationer. Visst finns här godbitar och det allra översta toppskiktet är som alltid mycket intressant, med till 90 procent handlar det inte om  ny och innovativ design, snarare reproduktion, upprepningar och kopior. Intressant hursomhelst och kitchnerven kittlas rejält. På årets Tendence finns 17 svenska utställare som jag gick runt och talade med, inte alla så kända i designsammanhang, men kommersiellt framgångsrika i sina nischer. I Sverige representeras Messe Frankfurt sedan 18 år av proffsiga och driftiga Catharina Jansson. Chefen för de båda mässorna Ambiente och Tendence är den färgstarka Nicolette Naumann. Själv mycket kunnig och intresserad av designområdet. Angelägen om att visa det allra översta toppskiktet och lyfta fram talanger.

Vad i all världen gör jag då här? Ingen direkt urgency förstås, men eftersom det finns sådan efterfrågan på svensk design i Tyskland just nu, tackade jag ja till inbjudan. Vill se om det kan finnas öppningar till gagn för våra designer och företag.  Hade därför möte med mässchefen Nicolette Naumann och hennes medarbetare Sabine Scharrer, som jag träffat i Milano och som gillade vår Swedish Love Stories-monter. De har blivit informerade om att vi inte har en spänn.  Vad de framför allt skulle vilja är att ge fritt utrymme för en utställning som UNG 8 under Ambiente, under förutsättning att exempelvis ambassaden är involverade eller någon sponsor som bidrar till transport och uppehälle osv. De erbjuder också unga begåvade designer att skicka in ansökningar till deras avdelning TALENT - som är en jurybedömd samlingsdel av mässan, där de erbjuder fri yta, marknadsföring, gestaltning och allt som det medför. Dock inte resor och uppehälle. Skillnaden mellan att stå här och i Satellite i Milano är att här hittar många direkta kunder och producenter, hög hit rate, omkring 50 %. På Ambiente 45 % internationella köpare. På Tendence är de intresserade av att bjuda in några av våra tongivande och experimentella smyckesdesigner. Catharina och jag ska se hur vi kan göra ett paket tillsammans, Messe Frankfurt och Svensk Form, så att det gagnar våra medlemmar och mässan ömsesidigt.

Fr v Sabine Scharrer, Nicolette Nauman (boss för Ambiente och Tendence) och svenska Catharina Jansson som företräder Messe Frankfurt i Sverige sedan 18 år


Möte med Catharina i det nyrenoverade pressrummet med alla faciliteter för journalister

Messe Frankfurt perfekt organiserad förstås

Precis som man kan vänta sig, är skyltningen och den grafiska kommunikationen perfekt på hela mässan. En enorm skillnad mot Italien, Frankrike osv, även om det inte alltid har samma emotionella dragningskraft. Går inte att tappa bort sig, trots att mässområdet är så stort. Easy does it.

Mikaela Willers producerar helsvenskt

Driftiga och framgångsrika keramikern Mikaela Willers hade satsat på helsvensk och lekfull monter, där loggan bytt färg till blågult, svenska flaggan vajade bland höstfrukter, trasmattor och naturbilder. Allt produceras i Sverige, bland annat i Nittsjö. Mikaela driver sitt krukmakeri och butik på Sankt Paulsgatan i Stockholm. www.mikaelawillers.se

Axplock av svenska utställare på mässan

Sammanlagt 17 svenska företag ställde ut på Tendence, inom Living och Giving, heminrednings- och presentföretag framför allt. Jag försökte besöka dem alla. Flera var där för första gången, och hade svårt att göra jämförelser när jag frågade hur det gick för dem, en del var till och med så busy hela tiden att jag inte ens kom åt att tala med demn. Mitt intryck var dock att det var rätt glest i korridorerna, men chefen Nicolette Naumann var mycket nöjd med besöksstatistiken. Intressant att resonera.  De som  massproducerar i Kina och andra lågprisländer, menade att med den typen av produkter är det är omöjligt att hålla på med copyright och mönsterskydd, alla tar av varandra, betalar böterna och fortsätter sälja.
 
Inredningsföretaget Moltex hade fullt i montern hela tiden
Calou med träskor och annat ursvenskt var där för första gången, också upptagna
Familjeföretaget Swerox www.swerox.se har varit med i många år, ägarna Kenneth och Kristina Rosell, Micke Svensson, Tina Permsjö och Douglas Larsson på bilden. Säljer som smör till många länder - och jodå, svenskarna köper fortfarande ljusmanchetter i massor. Jag trodde det hade dött för länge sedan.
Barbara Bukowski, ursprungligen från Krakow, en stor personlighet,  med sina tusentals nallar, som hon själv placerar ut, varenda en av dem. Fullt i montern hela tiden.
 
Bo Carlsson och Daniel Kempe från presentföretaget Cirratum AB www.cirratum.se har varit med på många mässor i världen. Bo hade själv fotat wienerbröden på den obarmhärtiga vågen. 
Kylskåpspoesi går fortsatt bra i Tyskland och world wide - många efterföljare idag dock, något som inte bekymrade herrarna så länge som affärerna går bra. Johan Andersson, Jonas Andersson och Thomas Bond. www.kylskapspoesi.com
Torbjörn Lindahl hade kört hela natten från Sverige, direkt från en annan mässa. Bilen var redan packad när han på några timmars varsel dagen innan bestämde sig för att vara  med och ställa ut på Tendence och Catharina Jansson lyckades hitta en monter åt honom. Det är hans hustru Lena Lindahl som gör alla teckningar och produkter, och eftersom de går så bra i Sverige, har maken Torbjörn nu tagit på sig att försöka se om de också kan exporteras. www.lenalindahl.se

Spännande smyckesdesigner på Tendence

Tendence är särskilt känd för sina smycken, smycken av högsta kvalitet och översta prisklasserna. Bland de mera spännande fanns en särskild avdelning med Speciellt utvalda smyckesdesigner. Här är några jag fastnade för - vissa ville inte att jag fotade dock, så dem får ni drömma om som www.heikewalk.de med delikata trasselsmycken:

Frau der Ringe www.frauderringe.de med tuffa, maffiga och härliga partnerskapsringar för män och kvinnor och äktenskap av alla slag. Osvenskt och demonstrativt.
I min jakt på rådjur fastnade jag förstås för dessa små delikata rådjurssmycket, ett slags kamé-smycken men med samtida touch Nadine Kieft Jewelry www.nadinekieft.nl
Momentringar kallade den här designern sina ringar, som motsvarar kurvan från olika ögonblick på dagen - när ditt barn föddes, när du friade, när något speciellt hände. Ögonblick du aldrig glömmer, frysta och fästa i en ring. Matt silver utanpå, blankborstat inuti. Snyggt www.attinello.de
Sara Rhodes www.sararhodesdesign.com pluggar fortfarande i England (tror hon var från Australien?) men har redan utvecklat ett tydligt eget språk och grundligt genomfört hantverk i sina smycken som hon tagit fram efter vistelse i Sydafrika, och hon blandar guld och silver med plast och elektriska trådar från Afrika, färger från jorden och tygerna där, material från gatan. Vad är det som är det vacker eller ej? Smakbegrepp och skönhet, "Ädla" metaller eller plast. Vi har visserligen sett det förut, men sällan så här raffinerat och grundligt hantverk. 
Plasten på framsidan, guldet i spännet på baksidan, bara bäraren vet.
Guld, elektrisk tråd, röd akrylplast

Guidning genom godbitarna -Less But Better

Vältalige och stilige professorn Hansjerg Maier-Aichen, som undervisat i Design i många år, gjorde rundvandringar med journalister bland spetsarna, kvalitetsprodukterna och de kommande talangerna i specialdelarna TALENTS och NEXT. Olika tema för varje rundvandring, i den jag gick med handlade det om återgången till hantverket, längtan efter handens avtryck och ett eget uttryck, som kontrast till den allt anonymare massproduktionen, som bara kopieras och reproduceras i ett ohejdat flöde. Hansjerg är full av effektiva oneliners, och talade hela tiden om att idag handlar det om att göra färre men bättre - Less But Better, citerat från Dieter Rams. Vi går oundviklingen mot en tid då vi måste producera färre ting, men bättre utfört, mera miljövänliga och hållbara i alla dess aspekter. Då blir vi också beredda att betala mera. Unga människor avstår hellre om de inte kan köpa just det som de vill ha. Dit är vi på väg. Ironiskt att stå just på Tendence och diskutera detta, som bara svämmar över på alla bredder av prylar som vi inte behöver. Hursomhelst, intressant rundvandring. Här är några av godbitarna han presenterade:

Jennie Peiz - Fehling & Peiz www.kraud.de nya lågenergilampor, med sladden förlängd till 30 meter - a creative person is always contradictive - allt producerat och packat i Tyskland, på så sätt kan man som designer kontrollera hela tillverkningsprocessen - 
Cordula Kehrer www.cordulakehrer.de Student som intresserar sig för hur vi hanterar våra sopor - authenticity and identity juxtapositioned craft and plastic parts - försöker hitta producent till sina mixade produkter, samt till ny och förenklad lösning för att öppna och stänga med fotpedal
Här uppmanar professorn den unga designduon www.cris-ruby.de att genast skydda upphovsrätten till sin fiffiga skärbrädslösning, där tallriken kan föras in direkt under brädan när man hackat sina grönsaker
Hos Alessi hittade vi samma variant fast i annat utförande av
Bröderna Campanas underbara skålar, på sedvanligt sätt industriprodukt möter handens avtryck, craft and massproduction - svåra att kopiera - copyright or copyleft - ett annat av professorns favorituttryck, när är det värt att skydda en produkt eller inte? Unika eller generella?
Vi blev introducerade för ägaren Stephen Koziol det tyska framgångsrika företaget Koziol www.koxiol.de som producerat plastprodukter under 75 år. Hela produktutvecklingen och tillverkningen sker i Tyskland, de kan kontrollera hela kedjan. Försöker hålla sig till vissa produkter, kommer ca 30 nya per år - försöker göra rätt med plast, miljövänliga materal, ren produktion, inga farliga mjukgörare. Handlar mycket om att göra "fel sak i rätt tid" för att ha framgång som motsats till att göra "rätt sak i fel tid" enligt professorn Hansjerg
Portugisiska designern Marco Sousa Santos www.branca-lisboa.com hade gjort en utforskande och poetisk studie av stolar - do we need another chair - den ultimata utmaningen för alla designer. Måste fungera ergonomiskt och ändå ha emotionellt uttryck
En delegation 14 unga kinesiska designer ställde ut på Tendence Original Oriental Opportunity China - ledd av en designer från Taiwan. I Kina idag utbildas mångtusentals nya designer hela tiden. I den här gruppen hade man utgått från temat IDEA som i Identity, Deep thinking, Emotion och Aestetics

Middag på trending indisk restaurang med trendspanare

Catharina Jansson tog oss till en spännande indisk restaurang med fusion mat, indiskt men i västerländsk riktning och högsta kvalitet. Maharadjamenyn utforskas här av norske chefredaktören för Möbel & Interiör, Öystein Munz
Två dalkullor i förskingringen - två huldror - Kina Andersson frilansjournalist med smycken som specialitet, Öystein plåtade
Stefan Nilsson trendspanade och hittade många nyanser av grönt. Jag njöt av tre sorters indisk kyckling.