onsdagen den 22:e juni 2011

Offeccts eget pris till ung lovande arkitekturstudent från Italien

Trots att många redan börjat smita iväg till midsommarfirande, kom det ganska många sommarklädda och glada gäster till Offeccts årliga prisutdelning. Eftersom arkitekterna är så viktiga för att skapa helheten kring all design, förklarade designchefen Anders Englund, ville Offecct instifta ett pris som premierar nästa generations arkitekter från KTH. Kurt Tingdal berättade om företagets filosofi under 21 framgångsrika år, och att de alltid arbetar med olika formgivare, men både syr och tillverkar en stor del i Sverige för att ha kontroll över hela produktionen, och att begreppet hållbar inte bara är tomma ord hos företaget. I år gick priset med 10.000 SEK och ett diplom, samt äran till en ung italienska, Valentina Soana som studerar vid KTH, för ett mycket intrikat system av organisaka former som är ett förslag som är tänkt att draperar gamla klassiska byggnader. 
The Offecct Prize has been established in order to reward a young promising architectural student at the School of Architecture at KTH, Royal Institute of Technology in Stockholm, since the company Offecct wishes to promote the next generation of architects. The jury, headed by Thomas Sandel together with Jannice Johansson of Tengbom, Mark Isitt and Anna Pang, this year decided to give the Prize to a young Italian student, Valentina Soana for her project Ornamental Hypertrophy. See her own explaination below.
”The proposal ”Ornamental Hypertrophy” is a challenging and inspiring project. It reconsiders the traditional architectural concepts such as ornamentation, geometry and space, and the presentation material deftly conveys a vision of an enchanting architecture. The project’s location and program is an expansion of an existing structure in San Lorenzo in Rome. The new building serves as an art center and is an extremely complex spatial and physical design. Like an organism with a colored surface, it moves between, in and around the existing buildings. With full control over the situation, the tools and the creations, the creator created qualities that challenge and discuss what architecture can be.



CEO Kurt Tingdal and co-owner Anders Englund of Offecct. Kurt tell the success story of the company and Anders explains why they give a prize to a student of architecture - design & architecture has to work together as a whole
Ted Hesselbom, director of Röhsska Museet already on vacation. Patrik Persson from Offecct and Peppe Bergström of Konsthantverkarna

Eero Koivisto and Luca Nicetto, two of the prominent Offecct designers

Offecct staff
Jannice Johansson of the jury reads the nominees and motivations
All except one of the nominees made it to the event

The winner of the Offecct Prize 2011 is Valentina Soana with the project "Ornamental Hypertrophy

The winner explains her intricate work 

Monica Förster and Sanna Gebeyehu
Kurt Tingdal in conversation with Margareta Bisset, out on her last job mission from TMF, before entering retirement tomorrow, and grand-old-man Bertil Arwidson in the design business.

Strategimöte med Forms styrelse

Juni är konferensernas tid. Stimulerande och effektivt att sitta en hel eftermiddag och diskutera ett enda ämne: Forms kommersiella utveckling, med styrelsen i vårt nybildade bolag Mandelgren Magazine AB. Summera första halvåret, titta på alla siffror och blicka framåt. Härligt att vi kunde vara hemma hos våra andra delägare Provisa, Christina och Staffan Lund, som bor invid vattnet på Lidingö. Att sitta och njuta av naturen och samtidigt planera. Vår viktigaste uppgift är att se hur vi kan göra Form till en lönsam tidning, hur vi kan attrahera fler läsare/prenumeranter, fler annonsörer och nå ut bredare internationellt. Tiden och budgeten är tajt, engagemanget och arbetsviljan stor, utmaningarna många, men nu har vi lagt mera resurser och kraft på Form än någonsin. Vid dagens slut kände vi oss peppade och på väg. Givande när alla kompetenser kan paras ihop.

In order to make a commercially successful magazine, there are many competences, challenges and people who need to be involved in the process. The board of our Form magazine, Mandelgren Magazine AB, the company Svensk Form has created together with the other co-owner Provisa Sverige AB, as publisher of our joint magzine Form, got together yesterday for a day to discuss the present situation and future strategies to reach more readers in Sweden and internationally as well as more advertisers. We have now fueled our engines for further hard work. Do start your own subscription here and now!

Mandelgren Magazine AB - the board - from the left Christina Lund, Staffan Lund, Linnea Lindahl, Lotta Lundén and our chairman Anders Malmsten

Quite pleasant environment for engaged discussions on Form's development

Thailändskt besök på Svensk Form

Så gott som varje vecka får vi internationellt besök på Skeppsholmen, sitter just och räknar statistik på hur många exakt under 2010 och hittills 2011. Intresset för svensk design, inklusive den svenska designhistorien är imponerande stort och växer hela tiden. Vi koncentrerar ju numera våra mesta resurser just på internationaliseringen som innebär både att ta svensk design ut i världen, och världen till oss. Senaste besöket kom från Thailand, en delegation som följde med den stora thailändska festivalen i Stockholm, och just våra besökare arbetar med att stödja thailändskt hantverk och konsthantverk, och se hur den kan möta industrin och använda design i processutvecklingen. Vi har haft många möten med thailändska företrädare under åren, och de har tagit emot många av våra turnerande utställningar.

How to support development of the local Thai arts and crafts, is one of the missions of the Gallery Manager Kesada Srisawasdi from Thailand, who came with her colleagues and an Embassy representative to visit us the other day. How to match the craftsmen and skills with the industry and industrial production, and how to use design as a tool of development in this process. The purpose of the visit was to see how we have worked with these issues in our history and in present days, if there is any ways of continued cooperation. We have been happy to meet many Thai representatives of craft and design  throughout the years, and we have also shown Swedish Design Exhibitions at the TCDC in Bangkok for example. Every week we receive interesting international visits at our offices, a good way to extend our international relations and collaborations.


Pachongwat Yuckran, first secretary of the Royal Thai Embassy in Sweden, Kesada Srisawasdi, manager of the Gallery Management Department of the Public Organization SUPPORT- Arts and Crafts International Centre of Thailand and her collaborator

fredagen den 17:e juni 2011

Glädjande många designnyheter

Vet inte om det är jag som inbillar mig, men det verkar ändå som om media återupptagit bevakning av design igen efter senaste årens design fatigue. Bara i veckan som gick med såväl fin DN-recension av Malin Vessby om Per B Sundbergs utställning i Gustavsberg, tisdagmorgonens Kulturnytt i radio där Måns Hirschfeldt gjorde ett långt inlägg om Petter Eklunds nya bok Formsagor.  (Särskilt glädjande för oss på Svensk Form och Form, eftersom vi Petter är en flitig samarbetspartner i Form och vi just givit honom Lennart Lindqvists stipendium om 25.000 SEK. Får anledning att återkomma snart till detta). I onsdagens DN berättade man till och med om viktiga kulturhändelser i världen och den stora designutställningen som öppnade i konstmuseet i San Franciscos flygterminal igår "The enduring designs of Josef Frank" som sedan ska vidare till Seattle, Minneapolis och Washington.

1740100_520_293.jpg
 I sin nya bok Formsagor samlar Petter Eklund en rad texter om svenska formgivare,  företrädesvis inom keramik- och porslinsindustrin.

Nya nordiska landskap och konsthantverk på Arkitekturmuseet

Den 15 juni öppnade Arkitekturmuseets stora sommarutställning Man Made Environment, och på tisdag den 21 juni öppnar nästa, Konsthantverkarnas 60-årsjubileumsutställning Signerat. Bra fart! Synd för mig att jag missar båda öppningarna, men jag hann i alla fall slinka in på pressvisningen av Man Made Environment och fick intressant inblick i ett par av de svenska projekteten: Väg 73 och Vasaparkens förändring. Utställningen är producerad av Dansk Arkitektur Center och Norsk Form - i samverkan med de nordiska kollegorna. Ovanligt att se en utställning med inslag från hela Norden, även det förstås inte är så lättillgängligt att visa stora landskapsprojekt i musei-miljö. Trots en svävande gestaltning som tar hela stora rummet i anspråk, är det många texter och stora krav som ställa på besökarna som ska orka ta sig in i de olika projekten. Skulle gärna ha önskat att få gå in mera på djupet i några få. Önskar att alla kunde få lyssna till de inspirerande landskapsarkitekterna som vi fick höra på pressvisningen, Elisabeth Rosenqvist Saidac huvudarkitkt Rambäll för Väg 73 och Anders från Grontmijs landskapsarkitekter. En riktigt bra katalog åtföljer utställningen

This summer, the visitors of the Museum of Architecture in Stockholm can enjoy both architecture and design in two exhibitions opening within one week. A broad Nordic exhibition on sustainable landscape Architecture opened this week, and a Swedish Craft Exhibition, Konsthantverkarna, celebrating 60 years will open on June 21. The catalogue "New Nordic Scopes" is written in English and is not only presenting the projects in the show, but also works as an interesting overview with different Nordic voices expressing their views on how the new landscape can cope with the future challenges and sustainable development.





Elisabeth Rosenqvist Saidac t vänster berättar om projektet med väg 73, tidigare kallad dödens väg



Landskapsarkitekt Anders .... från Grontmijs landskapsarkitekter



torsdagen den 16:e juni 2011

Tack Lisa!

Ett glas i eftermiddagssolen för att tacka av vår kära Lisa,  Elisabeth Blomdin, som varit medlemsansvarig på Svensk Form i många många år, som jag berättat om tidigare, senaste åren som frilansande konsult först hos Arvinius och sedan direkt i nya Forms regi. Nu går vi över till Pressdata, som tar hand om hela prenumerationshanteringen, och håller tummarna. Vi kommer ändå att ha glädjen att kunna konsultera Lisa på timbasis, och ta tillvara den mångåriga kompetensen och erfarenhet som hon har. Den mänskliga kontakten och närheten till medlemmarna som Lisa haft blir svår att ersätta! 

Always sad to say goodbye, especially to someone like Elisabeth Blomdin who has worked for so many years for Svensk Form, looking after our members and handling the subscriptions. From now on we will try to outsource the handling of the subscriptions. Lisa's human touch will however be hard to replace.
Ekonomichefen Linnea Lindahl, avgående Elisabeth Blomdin och redaktionsassistent Boris Vasic.
Daniel Golling, Boris Vasic, Anita Christiansen, Annika Björkman, Linnea Lindahl och Elisabeth Blomdin

måndagen den 13:e juni 2011

Workshop på Nacka Strand om ny webbplats för samtida design

Härligt att ta båten ut till Nacka Strand i försommarvärmen för en heldagsworkshop. (Jag tog visserligen svettiga bussen ut, men åtminstone båten tillbaka). 6 personer mixat Svensk Form och Centrum för Näringslivshistoria, tillsammans en hel dag kring ett enda projekt. Vilken lyx! Fruktbart och angeläget nu inför starten av vår nya webb i december, som ska ge en bred och öppen genomlysning av samtida svensk design; designer, företag, produkter, tjänster, koncept... Får anledning att snart komma tillbaka till detta.

What we really feel is still missing, is a good overview in English over contemporary Swedish Design. That is why we are now about to create a new open source web site featuring current Swedish designers, companies and products. It is a collaboration between Svensk Form and Centrum för Näringslivshistoria, and thus will not only a tool for the present users and readers, but also available for future references and research. The first page is planned for launch in December this year. Richard Prime, already an initiated blogger / writer within the design, fashion and trend field. His passion for contemporary Swedish design will come in handy for this project and we are very happy to work with Richard. Who, by the way, is one of the few English natives who has learnt to speak Swedish in only two years here, despite all of us automatically addressing him in English with him. 

Key Persons for the new web site over contemporary Swedish Design: Annika Grome Aschberg, project manager of Centrum för Näringslivshistoria and Richard Prime, editor for the web site from Svensk Form

Krister Hillerud vice president of Centrum för Näringslivshistoria explains the technical platform of the digital archive at CfN to our editor Richard Prime and the rest of us

Welcome to Nacka Strand

PechaKucha # 28 i Stockholm fylld av material och naturpoesi

Trots den varma sommarkvällen, letade sig ett hundratal ner i mörka nattklubbskällaren på Berns för att lyssna till kvällens spännande talare och bläddra i senaste numret av Form. Slumpen gjorde att poesin och kärleken till naturen och materialen löpte som en röd tråd genom kvällen. Det blev också en tidstypisk resa mellan internationella influenser och nationaliteter. Vi for från industri i Tjeckien, till indisk byggteknik och unga italienska och tyska formgivare som vurmade för svenska nedfällda almar. Kvällen avslutades i en kulturellt möte i en koreansk-svensk bokstavsmix fylld av värme som inte lämnade någon oberörd. Talarna var Folkform, Karin Wiberg, Lies-Marie Hoffman, Carlotta Trevisan, Karin Frankenstein, Kyuhyung Cho.
En av våra finaste PechaKuchakvällar, om man nu överhuvudtaget kan jämföra dem, då de alla sinsemellan blir helt olika. Det här var vår 28:e omgång, och vi står ständigt i kontakt med grundarna i Tokyo, Klein-Dytham Architects, som också inom PechaKuchas nätverk nu gör en insamling Inspire Japan i samarbete med Architects For Humanity. Hittills har man samlat in 70.000 USD. Ge gärna ditt bidrag direkt!

Nowadays we always combine the launch of latest Form magazine issue with our PechaKucha nights at Berns in Stockholm. This night we started out by presenting our cover girls Folkform, and their passion for industrial production and inspiring glass making journey in Czech factories.  The result can be seen currently at Färgfabriken. This was our 28th PechaKucha, which turned out to become a really poetic night, with lots of love for nature and materials and a beautiful crosscultural mix. The evening ended by a unique presentation by young Korean graphic designer, Kyuhyung Cho who had created a series of new pictograph fonts, as images and letters at the same time, thus creating wonderful stories and images. This was his masters' work at Konstfack, where he gratuated this year and was awarded with three different scholarships. It was magic to experience live.

The founders of PechaKucha in Tokyo Klein-Dytham Architects, have started a fundraiser in collaboration with Architecture for Humanity for the restoration of the dammaged areas after the tsunami in Japan through the world wide network of  PechaKuchas  So far they have raised some 70.000 USD - Give your donation directly here! 



Folkform took us on an inspiring journey through Czech glass factories
Karin Wiberg, our engaged project manager of Ung8, opened our eyes to her own art work, now ready to be shown to a larger audience 
Sculptures by Karin Wiberg

Karin Wiberg showed her last images in silence - 20 seconds is plenty
This is a new hotel house unit made for Furilen on Gotland by architects JägnefeltMilton a natural continuation of their much-published houses on wheels for Norway, right now being presented at Louisiana

 Carl Jägnefält and Konrad Milton tell us about their experiments with moveable house units 
Germanborn Lies-Marie Hoffman tells us of her love for the Swedish elm trees and how she has included them in various projects 


Lies-Maries benches above can be seen right now at Nordic Light Hotel, and also in our touring ung8 exhibition

Italian designer Carlotta Trevisan, works at present at NoPicnic in Stockholm, and has also a love for the Swedish  Elm trees, and together with her Italian colleague Leo Salzedo at NoPicnic they prepared a set of playful swings for the Swedish Love Stories event in Milan in April. However somewhere in the end of the event, the green swing got lost. Now Carlotta wondered what happened to it.
Carlotta Trevisan and a drawing of her partner in crime Leo Salzedo

Can anyone tell what happened to the lost green swing?
Karin Frankenstein talked on the importance of Cow Dung, and how she has studied old building techniques in India and in Sweden, and with time has created her own unique material including paper and cow dung and others, which she shapes into her new objects, from collectors' clocks to mass production tiles.


At the end of the evening, Korean Graphic Designer Kyuhung Cho, was allowed to make an alternative PechaKucha, not following the exact format, since he had to demonstrate to us live, how to type up different variation of his self made pictograph fonts (his exam work at Konstfack) and how it left the boring meaning of direkt letters, into pictorial and symbolic images filled with associations, meaning and love

One of his three fonts, this one combined in colours and texts below


With his third font, based on Swedish flowers and nature, he typed out a love letter for his teacher Lea, which she had recieved from her deseased husband in earlier days. Kyu made her a wall paper of her love letter, so that she can always be surrounded by her husband's love.


In the end of the evening, the audience could type and print their own texts directly on Kyu's computer, which he gladly signed and gave away. I have my own version at home.

Design Professor Kerstin Wickman explains something amusing to Boris Vasic, Emilia Hedman and Australian researcher Mark Ian Jones
Australian researcher Mark Ian Jones met young designer Esther, just having arrived to Stockholm from Sydney - or was it Brisbane

Daniel Golling, Chief Editor Form togheter with CEO of VisitSweden Thomas Brühl and his friend Sebastian

Karin Wiberg in conversation with Karin Frankenstein, both speakers of the evening

Beautiful Ingmari and artist Peter Åström in conversation with architects Konrad Milton and Carl Jägnefelt

Emilia Hedman is in charge of the whole practical arrangements around PechaKucha at Svensk Form


Ann Backström to the right, with her sister-in-law Lea to the left, who is teaching at Konstfack, were the ones who introduced me to the graphic designer Kyuhyung Cho - I am so grateful for that! I fell immediately in love.