Min favoritskribent Alice Rawsthorn skriver i dagens designkrönika i International Herald Tribune (varje måndag) om hur företag börjar bli allmera kreativa när det gäller att skapa sina logotyper. Hon tar upp några lyckade och mindre lyckade exempel, samtidigt som varumärken som Muji hyllas, där man lätt kan ta bort etiketten efter köpet, och få ökad känsla av egen produkt utan påträngande varumärke. Hon påpekar att vi numera är "typing people, not any more writing people" så internet och dataspråk dyker alltoftare upp i företagslogotyper relaterade till internet, ofta överanvänds de. Bland annat skriver hon om det amerikanska företaget Accenture som använt sig av tecknet > för att visa hur man genom dem kan växa och växa...vilket hon anser vara överdrivet och löjligt. Undrar vad hon skulle skriva om Tillväxtverkets nya logotyp? Också det framtaget av experter efter en noggrant genomarbetad designprocess.
söndag 6 december 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar