Trots att museet kämpar mot en tung och överlastad gammal arkitektur, har de lyckats bra med gestaltningen av
WHY DESIGN NOW? En återkommande triennal, med design från hela världen. Denna omgång riktade in sig på de områden där designen spelar särskild roll i dag med alla sociala, ekonomiska och miljömässig utmaningar som vi står inför. Utställningen var uppdelad i avdelningar för Energy, Mobility, Community, Materials, Prosperity, Health, Communication, Simplicity. De hade jobbat mycket med den pedagogiska delen, med broschyrer för olika målgrupper, professionella och barnfamiljer, och särskilda iPod Touch som gav ytterligare information på plats, med intervjuer med utställarna osv. Utav 126 produkter var 6 svenska, ett par från Ergonomidesign, NoPicNic,
Mia Cullins filtdraperi för finska Woodnocks och Petra Wadströms Solvatten. Vi träffade som hastigast en av de utställningsansvariga Cara McCarty, som kom till Sverige i samband med Desing S + D, som en av huvudtalarna. Hon var just i färd med att jobba med utställningen kring deras National Design Award, där Michelle Obama varit deras officiella utdelare och talat om hur viktig design är för samhällsutvecklingen - "Design is about people, not things" var hennes slutkläm. Cara, som har god kunskap om svensk design, talade om hur viktigt Sverige och svensk design var för det sociala engagemanget, men att hon förvånades över det svaga engagemanget på officiellt håll. Inför Why Design Now, hade alla konsulaten samlats och förbrett, de hade fått resorna till Norden finansierade för att göra researchen. Men för själva genomförandet hade alla utom Sverige ställt upp med finansiering och närvaro i stor utsträckning. Sverige hade av kända skäl inte kunnat bidra. Norge hade lagt in stora medel, och statsministern hade varit där på besök, liksom ministrar från de övriga nordiska länderna. Nu måste vi gemensamt vända på detta!!!
Cooper Hewitt Museum New York
Tack till alla sponsorer och samarbetspartners - Danmark, Norge, Finland... men Sverige lyste med sin frånvaro!
De nya materialen, arkitetoniska bioinspirerade tegelkonstruktioner för att stärka uppbyggnad av fasader, fick trängas med den överlastade arkitekturen i museet. Tyvärr inga bilder från utställningen, fotoförbud.
Lite godbitar ur butiken dock, njutbart ur deras Ted Muehlin collection från 2005
eller från Ena Rothenbergs orient-servis från 1930
Masako Bans rayonscarves i olika metalliska utföranden. Masako Ban, hustru till japanske arkitekten Shigeru Ban, öppnade för några år sedan egen omskriven Acrylic Shop i Tokyo
Bröderna Campanas Bambukorg
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar