Finns det något svenskt inredningsunder? Elle interiörs chefredaktör Svante Öquist ifrågasätter i senaste numret de svenska mode- musik och senast inredningsundren, som överdrivits och upphaussats i svenska medier. Citat från Svante:
"Inredning då? Har vi inte haft några inredningsunder? Visst, några tappra försök att lansera svensk form i New York, och senast, i Tokyo, under devisen Sweden Now. I svensk press ofta aningslöst framställda som stora internationella succéer, inredningsunder. Evenemang, som förutom av influgna svenskar, framför allt bevistades av svenskar i förskingringen."
Måste bara korrigera några basfakta. Vår satsning i Tokyo, som i november firade 10-årsjubileum, heter Swedish Style in Tokyo inte Sweden Now och är det något som är känneteckande och verkligen bidragit till framgången genom åren, så är det just det genuina lokala intresset och engagemanget av japanska partners, japansk media och japansk publik. Aningslöst att skriva att eventen framför allt bevistades av svenskar i förskingringen. Jag såg förresten inte Svante på något av eventen i november? (En sammanfattande rapport om de 10 åren i Tokyo och press release, finns att läsa på http://www.svenskform.se/ )
Visst, jag kan hålla med om att det ibland kan verka paradoxalt att tala om under, när många av dem som står för de verkliga spjutspetsarna och sätter svensk design på kartan, samtidigt har svårt att leva ordentligt på sin verksamhet. Särskilt tydligt när det gäller modeundret, men även inom design. Men vi får vara tacksamma och stolta att många ändå ger sig in på en smalare, osäkrare och utvecklande bana. Se på tongivande och banbrytande designer som FRONT, som ständigt får internationell uppmärksamhet och vunnit alla möjliga priser, nu senast tidskriften A&Ws award Designer of the Year 2010 som Queens of Illusion, som jag skrev om i min blogg i januari.
Och visst har svensk design framgång internationellt. Även om det tyvärr oftast inte framgår av den officiella statistiken. Vi saknar statistik för den typ av tjänsteexport när svenska designer får uppdrag av internationella producenter. Se sådana som Monica Förster, CKR osv som jobbar med hela världen som arbetsfält, eller våra möbelproducenter och flera av de större och framgångsrika industridesignföretagen, som har kanske 60 % av sin försäljning internationellt. När det handlar om tjänstedesign, eller produktion i andra länder, hamnar de utanför de gängse statistiska beräkningarna. Det måste fram nya mätinstrument! Den svenska möbelexporten för 2009 beräknas till 15,2 miljarder, men i den siffran ryms alltså inte alla de internationella samarbeten som pågår.
Vi upplever att svensk design är mer efterfrågad internationellt än på länge, inklusive kunskapstörsten om vår rika designhistoria. Den tar vi med oss som utgångspunkt i vår Milanosatsning i år. Mer om det senare.
Svante Öquist skriver dessutom längre ner i sin kolumn apropå den positiva möbelmässeveckan: För nu flödar den uppdämda kreativiteten hämningslöst och undret, ja det finns .... Ett Möbelsverige i god form!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar