Hela härliga utställningshallen på Arkitekturmuseum böljade av människor och former i tisdags på vernissagen av Konstslöjdsalongen. Utställningsgestaltningen i sig, ritad av arkitekten Fanny Sachs, var också byggd som böljande grå öar som publiken rörde sig runt. En för museet helt ny publik hade sökt sig dit. En gränsöverskridande blandning av slöjd, konsthantverk, konst, blandningar av material och uttryck. Industriellt producerat och handgjort i oväntad mix. I de initierade kretsarna har det diskuterats massor kring begreppet - KONSTSLÖJD - men för publiken är säkert inte lika intressant att sätta "rätt" rubriker på allt. Ursprunget kommer från Röhsska Museet, som sprungit ur det gamla begreppet "Konstslöjd", något som museichefen Ted Hesselbom plockade upp när han startade den populära Konstslöjdsalongen i Göteborg. Ted har ju varit aktiv sedan länge i Formmuseets Vänner, och nu flyttade konceptet helt enkelt vidare till Stockholm för första gången. Överväldigande intresse. 454 sökande och juryn valde 100 formgivare. Visar verkligen behovet av arenor för dagens konsthantverk. Juryn bestod av Peppe Bergström/Konsthantverkarna (ordförande), Andrew Duncanson/Gallery Modernity, Lotta Lewenhaupt/Elle Interiör och Kerstin Wickman/professor em i designhistoria. Formmuseets Vänners främsta mål är ett Formmuseum i Stockholm! Formmuseets vänners främsta syfte är naturligtvis att driva opinion för ett Formmuseum i Stockholm. HÖG TID! Adine Grate är ny aktiv och ambitiös ordförande i Formmuseets Vänner skriver: "Vår övertygelse är att det krävs ett museum för att på bästa sätt bevara och utveckla kulturarvet, inte enbart en plats som fokuserar på det samtida." Jag skulle vilja tillägga att det behövs både och- både ett museum med sina specifika uppdrag och ett levande, samtida, rörligt Designcenter - där både professionella och allmänhet kan få ta del av det senaste inom designutvecklingen i Sverige och internationellt.
Här några bilder från invigningen:
Museichefen Lena Rahoult inviger tillsammans med juryns ordförande Peppe Bergström och Adine Grate, ordförande i Formmuseets Vänner
Fuldesigns Moder Svea reste sig över oss alla
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar