lördag 25 september 2010

Svensk Form och Möbelriket besöker London Design Festival

Sverige har inte gjort någon rejäl designmanifestation i London på 16 år. Därför är vi nu här på sonderingsresa med hopp om en större svensk närvaro 2011. För mig är det faktiskt första besöket under London Design Festival. Med blandade intryck. Möbelriket, med Anders Wisth i ledningen, har ordnat resan.  Med i delegationen finns ett gäng med möbelproducenter och näringsidkare och regionala aktörer kring klustret Designregion Småland och Tibro. Från Svensk Form reste - förutom jag själv - Christine Carendi och Anna Blomdahl. Våra företagspoolare inom möbler, belysning, produkter osv har redan tidigare pekat ut London som en intressant arena för gemensamma satsningar.  England som helhet är dessutom en outnyttjad och potentiellt intressant marknad. När 100 % Design så uppvaktade oss i början av året, for Anders och jag for snabbt över och träffade dem och konstaterade att en första resa med designer och företag kunde vara på sin plats för att studera framtida möjligheter. Första kvällen togs vi emot som specialgäster 100 % Design och guidades runt mässgolvet med utställningsansvarige Peter Massey. London Design Festival har sin bas under festivalen på V&A Museum sedan två år tillbaka,  med installationer, föreläsningar och evenemang. De håller ihop de flesta events och aktörer över vad som händer under veckan i en katalog. (Icon Design Magazine har en konkurrerande eller kompletterande katalog) Deputy Director William Knight bjöd in oss berättade hur det fungerar och hur de jobbat med olika länder.  Ambassaden och de olika främjarorganisationerna här på plats har varit fantastiskt öppna och positiva och är verkligen beredda att delta i en designsatsning nästa år. Ambassadens sympatiska kulturråd Carl Otto Werkelid hade ordnat en matnyttig morgonbriefing för oss med lokal VisitSweden, Exportrådet, Handelskammaren och ambassaden, där vi kunde samtala kring ingångar för samarbete. På kvällen öppnade nya ambassadören, Nicola Clase, dörrarna för en mottagning för oss och engelska potentiella samarbetspartners och vänner. Kul med en ung och framsynt ambassadör som ser på satsningar kring mat, design, mode som en självklar del att ge bilden av ett land och residenset som en plats öppna att utnyttja i främjandearbetet. I dag tog Piers Roberts emot oss på Designersblock på förmiddagen, och gav oss en välformulerad bakgrund till Designersblock som plattform för nya koncept och kontaktytor för framtida producenter. Sen har vi själva fått ta oss runt till övriga gallerier, butiker och arenor med utställningar. Showrooms av varierande karaktär som mera konventionella Viaduct och dess motsats, smala galleriet Mint. Enstaka svenska produkter här och där, men alldeles för få. Duktiga Bolon finns dock massivt på trendiga platser som Tramshed och Tent har lagt golvet hos Tom Dixons första egna London shop vid The Dock. Stockholm Designhouse har butik i butiken på Selfridges, Svensk Tenn på Liberty och butikskedjan Skandium finns på många ställen, känns mest dansk dock.

London - a city of ideas, nyckelbegrepp som framfördes av samtliga aktörer som vi mötte. I storstaden finns av naturliga skäl inte många producenter och produktion, men många ideer och nationaliteter som möts i en ständig kreativ mix. Komplext och stundtals komplicerat, men ständing omsättning. Grafisk design, möbler och inredning, mode och arkitektur är några av de starkaste sidorna, liksom utbildningarna inom alla dessa ämnen. 100 % är en ren traditionell affärsmässa. Tråkig och trång tyckte jag och fler med mig (som mässor ibland blir). Electrolux dock spännande närvaro med sitt Electrolux Design Lab award, som i år gick till en ung indisk student Peter Alwin för en portabel induktionsvärmare The Snail. Norge spände bågen med stora resurser samma stora trämontrar som de visade på möbelmässan i Stockholm redan. Andra montrar som funkade var exempelvis Koreas. Dock kan man ju vara säker på att möta arkitekter och kunder här, och veta exakt hur man spenderar pengarna. Men ska man göra skillnad man måste verkligen ta höjd och göra något annorlunda med de utmanande ytorna. Kanske några företag föredrar att vara där. Vi har dock fått massor av inspiration och börjat fundera hur vi kan göra ett svenskt avtryck nästa år, och vi måste tänka bredare och involvera även mat, mode och musik tror jag. Hursomhelst, mitt intryck var att 100 % Design nog inte är den rätta arenan, London Design Festival ska vi förstås ta del av, men med egna events. Designersblock är perfekt för UNG, om vi kan hitta finansiering och de hjälper oss med rätta marknadsföringen och allt som hör till. Vi behöver vidare hitta ett sätt där vi även med lägre budget både kan göra ett slagkraftigt evenemang, och en autentisk historia  som berör identitet, själ och uttryck för vår kultur, samtidigt som deltagande företag känner att det bär för en fortsatt affärsmöjlighet. Med ett långsiktigt engagemang från ambassad och exportråd tror jag det kommer att fungera. Trots att både Norge och Danmark satsat stora pengar på närvaron här i år, var det ändå Finland som var "the talk of the town". En pop up restaurang med namnet "Hel Yes"  som Finska institutet öppnade under två veckor, fullbokad hela tiden, rustik med finsk stämning och en katalog som förmedlade känslan av Finland - enligt engelsmännen. Jag har själv inte hunnit besöka den ännu.  Liksom jag ska försöka hinna med TENT eller TRAMSHED,  arenor för ung och ny formgivning, även om jag har hört mest negativa kommentarer tyvärr när det gäller Tent. Det finns hur mycket som helst att se. Jag har hunnit ett axplock, men kännarna säger att lågkonjunktursmolnet fortfarande ligger kvar.

Anders Wisth, Möbelriket och Designregion Småland välkomnar till London

Utställningsansvarige för 100 % Design Peter Massey tog oss runt bland de internationella montrarna. Trångt i korridorerna, och bara några få som tog ut svängarna. 

Norge med sin stora ladkonstruktion - satsade stort både på mässan och i stan

Norska ugglelampor
Christine Carendi och Anna Blomdahl konstaterade att det krävdes en öppen monter för att synas på 100 % Design, som den här

Electrolux Design Lab Award gick till ung indisk student för "The Snail"  

Tradition och nyskapande möttes i produkterna i Taiwans monter

Norska små djur i tallrikarna

Tawainesisk kossa i sopptallriken

 och Belgisk stynhuggare i glasvasen
Peter Massey introducerade arkitekter och inredare för gruppen. Här med arkitekten Richard Woolf, som bland annat jobbat mycket med Åhléns i Sverige - han har ritat många montrar på 100 % design och skulle kunna bli en bra rådgivare för oss om vi bestämmer oss för att vara på mässan

Gruppen möter Sverigefrämjarna i London. Fr vänster Anders Wisth, Handelskammarens chef Annika Wahlberg, Ewa Kumlin Svensk Form, VisitSwedens Semmy Rulf, Exportrådets Fredrik Häggström och vår värd kulturrådet Carl-Otto Werkelid. Annika Wahlberg berättade att svenska handelskammaren en av de tre största i London (nr 3 efter Tyskland och London). En imponerande mängd aktiviter, stark styrelse och många svenska företag på plats. VisitSweden kunde berätta att 5-6 miljoner engelska turister besöker Sverige varje år, mestadels affärsresor och konferenser (MICE) men även yngre DINK:s - och de vill uppleva Urban Nature - resa, äta göra och så  lite nature light. Design förstås viktigt i upplevelsen av Stockholm exempelvis, men inte stor del av kampanjarbetet i London (ännu!)  Exportrådet var öppet för samarbeten på bred front, alltifrån de stora upphandlingar som snart ska göras inom construction i London, till exportrådgivning och evenemangssatsningar. Ambassaden likaså, som konstaterat att designområdet varit eftersatt i många år i arbetet i London. Nu kör vi tycker jag!  

Gruppen som följde med till ambassaden var representanter för näringslivskontor i Värnamo, Växjö, Sävsjö, Designregion Småland, Svenska Mässan osv. En givande briefing med nya möjligheter

 Viaduct Showroom som alldeles nyss hade köpt in lite svenska produkter från Örsjö och Zero

I konstdesigngalleriet MINT - hade tolv designer inbjudits att ge en gammal Windsorstol ett nytt liv. Designduon JamesPlumb hade gjort en liten bambi av ursprungsstolen.


Strax intill ett organiskt café med frukter, ostar och svampar och den fantastiska Mrs Tee - som plockat och serverat svamp i många år, men som när lagen ändrades fick åka i fängelse för att hon sålde och lagade svamp kommersiellt. Organisk mat och caféer exploderar i London.



Polske designern Oskar Zieta hade gjort en stor konstnärlig installation på V&A under London Design Festival-paraplyet. Ett nytt material med uppblåsbart stål. Kommer i platta rullar och sedan pumpar man helt enkelt manuellt in luft och får dessa nya starka konstruktioner. Oändliga användningspområden, bara med hjälp av luft.

William Knight, Deputy Director London Design Festival berättar om London, Festivalen och hur olika länder arbetar med sin nation branding genom design

Ann Nilsen och Camilla Hellqvist från Svenska ambassaden välkomnar till kvällens cocktail hos nya ambassadören Nicola Clase - syfte att öppna dörrarna för svensk-engelskt designutbyte 


Duktiga företagarna Marie och Annika Ekelund som tog över familjeföretaget BOLON 2003 har gjort revolutionerande förflyttning av varumärket och jobbar idag med biologiskt nedbrytningsbart material i sina heltäckande golvmattor. Till höger Electrolux PR chef Tom Astin som höll i Electrolux Design Lab 


Exportrådets nye chef Fredrik Häggström och VisitSweden-representant

David Reeson och Professor Peter Pilgrim välkomnar svensk design till London  

Representanter för Svenssons i Lammhult diskuterar med VisitSweden, Kulturrådet och Exportrådet

 Ambassadör Nicola Clase välkomnar till residenset, här i samtal med Svensk Forms Christine Carendi
Expressenjournalisterna Marianne Broddersson och Ulrika Nordlinder


Stefan Sundkvist, Svenska mässan, Magdalena Svedlund Tibro Interiör, Annelie Lundkvist Svenska mässan och reseledaren Anders Wisth, Möbelriket och Designregion Småland


Trendanalytikern Peter Majanen omgiven av två Sköna Hem-reportrar

Grundaren Piers Roberts förklarar hur Designersblock är uppbyggt
Designersblock ligger i år nere i en stor övergiven fabrik Bargehouse Oxo Tower Warf


9 etablerade designer bodde under en period ute i skogen och fick med enkla verktyg skapa en stol, den översta i det här fallet, sedan under en workshop översattes samma skapelse och producerades maskinellt. Ett sätt att se på processen, formerna och produktutvecklingen i ett nytt ljus, genom att backa bandet. Designersblock handlar mycket om att pröva och utveckla ideer och användningsområden i ett samtida föränderligt samhälle.
 UNG skulle definitivt passa in under Designersblocks paraply - en fråga om pengar!
En installation med deg - bakade tallrikar och bestick


Charlotte Kingsnorth klär gamla stolar med svulstiga och bulliga sammetsklädslar och ändrar känslan.
Yoo-Kyung Shin vill undersöka om det går att översätta känslor i textil och kläder

Inga kommentarer: