Apropå Uppdrag Granskning om IKEA: varför sas det inget om att designer som jobbar för IKEA inte får egentliga royalties eller skissarvoden? Stötte på Ingegerd Råman häromkvällen på Moderna Museets vernissage med Eva Löfdahl (mycket ståtlig och sevärd, gå dit om ni har möjlighet), som ställde den frågan och tyckte att vi borde debattera den offentligt igen. Jag såg bara brottsstycken av uppdrag granskning själv, och liksom Ingegerd, har jag svårt att bli upprörd över det faktum att en affärsman varit duktig och tjänat stora pengar. Vilket folkstormen också reagerat mot. Däremot är det ju intressant, som hon påpekade, att om Kamprad själv konsekvent fått 3 % på allt, så borde ju även formgivarna kunna få löpande royalties på samma sätt som för andra producenter och uppdragsgivare. Denna debatt har ju förts i vågor under åren, men inte så mycket på sistone. Man vet villkoren om man jobbar för IKEA. Filosofin har varit att man ska vara glad och tacksam för att få jobb. Man får ett prestigefyllt uppdrag och matnyttig kunskap om produktutveckling, logistik och finansiella och andra ramar (ska få plats på pallen osv) och man får förhoppningsvis glädjen att se sina produkter mångfaldigas över hela världen till de många människorna. Kan man åtminstone inte få rejäla skissarvoden, påpekade Ingegerd. Kanske värt att undersöka närmare och väcka diskussionen igen?
There has been a lot of discussion about the IKEA founder Ingvar Kamprad and his large fortunes, in the aftermath of two deep digging reports on Swedish Public Television. Apart from his public foundation based in Holland, he has also a large private fund in Lichtenstein, which was previously unknown to the public. Big sensation according to the programs, which evoked a lot of discussions in the media. Some are upset, but just as many think that this hard working man, starting from his two own hands to build up the Älmhult imperium world wide deserves what he has earned. The idea of furniture in flat packages started already back in the history of the Swedish Society of Industrial Design (today Svensk Form), but Kamprad managed to make big business out of this democratic development in Sweden. "for the many people" is the motto. I cannot really be upset with a clever business man making a fortune for himself, but of course I would like to see him give more to developing design projects, serving the world for the future, which is one of his mantra. Another discussion that was not brought out in the program, is why IKEA does not pay designers real royalty on their designs for IKEA? This used to upset many designers and created strong protests against IKEA, but these voices have turned down the volume during the past years, and young designers see themselves as very lucky to get the opportunity to learn and work with IKEA. Perhaps the time is ripe to investigate this further and start the debate again?
lördag 5 februari 2011
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar