onsdag 4 maj 2011

Hjälp till de katastrofdrabbade områdena i Japan

Japanska postorderföretaget Askul hyser en stor kärlek till svensk design, och har sedan flera år arbetat med ett 40-tal svenska designer. Allt började med Swedish Style in Tokyo. De säljer allt från gem till kontorsmöbler, och levererar till 2/3 av alla japanska kontor och även till övriga Asien. Namnet Askul betyder helt enkelt att deras motto är att leverera nästa dag. Det handlar alltså väldigt mycket om logistik och distributionsskicklighet. De ger ut en produkatalog två gånger om året, som väger ett par kilo. Nu kom deras produktansvariga Asako Shii till Sverige och bad mig och Caroline Heiroth att hjälpa till att få fram ett gruppfoto och ett meddelande från de svenska designer som de just nu jobbar med, för att publicera och göra en särskild kampanj som ska bidra till återuppbyggnaden av de skadade områdena. Mängder av initiativ pågår nu inom designområdet, och även PechaKucha har en särskild kampanj för att bidra. Vi kommer att bjuda in till en sorts välgörenhetscocktail inom kort, där olika initativ samlas och presenteras.

Asako Shii, en av de produktansvariga på japanska företaget Askul var i Sverige för att bjuda in sina medverkande designer att delta i en kampanj för återuppbyggnad av skadade områden

Inga kommentarer: