söndag 18 april 2010

En halvdag på Salone di Mobile - svenska företagen nöjda fram till vulkaneffenterna

Kastade mig iväg till mässan fredags eftermiddag. Bävade för folkmassorna, då jag läst att bara första dagen hade 1 miljon människor trängts i tunnelbanan på linjen mot mässan. 30.000 hade löst inträde. Men jag hade tur,tog en taxi och kom fram på 15 minuter, ingen trafik. Sög in några intryck från de stora italienska och internationella som Moroso, Magis, Vitra, Kartell och Edra där jag hittade några godbitar. Passade förstås på att besöka alla 11 svenska företag för att känna på pulsen i år. De flesta var som mest i färd med att försöka hitta lösning för hemresan. Lammhults ordnade egen bussfärd, och andra var inne på samma tankar, några stack iväg på tåg för 12.000-kronorsbiljetter och i den stilen och åter andra hyrde bilar så länge de fanns kvar. TMF hade varit aktivt närvarande presenterade de 11 svenska deltagande företag i god tid på länken. Alla verkade faktiskt nöjda, några nyheter sen Stockholmsmässan, men framför allt en positiv produktutveckling. Detta gällde även många av de större märkena. Hade hört från kommentarer från olika håll att mässan kändes annorlunda i år: ljusare, gladare, bättre stämning, men inte nödvändigtvis så hysteriskt många nyheter. Snarare fördjupning och utveckling av befintliga favoriter. Ett hälsotecken.


Här några snapshots.

Gärsnäs nöjda. Elegant grafisk monter där de ljusa och vitmålade produkterna framhävdes effektfullt mot en svart fond. Bra besökare, mest uppmärksammat: Åke Axelssons Wood, Monica Försters bänk Wave, Nina Jobs Kvilt –grupp, och Anna von Schewens Dress-soffa.


Kasthall, gick nästan förbi deras monter först, kändes så osvensk med mörk fond och kraftfulla mönster, som blomstrande målningar eller tapisserier. Helt enkelt tryckta mönster på den redan befintliga vita grundprodukten Häggå. Ett stort steg i ny riktning, blir spännande att följa. Gunilla Lagerberg Ullhem did it again, förnyelse! och en ny talang Petra Lundblad-Fridén.Överraskad och förtjust. Kasthall kan.



Lammhults monter var så sparsmakad, att man nästan måste strama upp sig för att gå in. Träffade trevlige dalmasen Åke Jansson i sedvanligt raffigt randiga strumpor, därtill tuff slips, tillsammans med kollegorna Lars Malm och Thomas Samuelsson, som tidigare i veckan varit med oss i Superstudios och presenterat Abstractaprodukter. I den här montern var det varumärket Lammhults som dominerade och enligt egen utsago tagit ut svängarna och blivit lite ”wild and crazy” med Anya Sebtons nya täckjackeinspirerade klädsel i snurrfåtöljen Millibar Soft Lounge. Helt trendenligt med referenser till sportkläder.

Johanson Design fanns i en annan del och var glada över allt intresse som Alexander Lerviks stol Nest väckte . De saknade annars en del kunder som förhindrats resa till Milano på grund av vulkanen.




 
 
Swedese hade gruppmöte kring hemresan när jag kom. Michael Youngs Avalon snurrfåtölj var mest framgångsrik, speciellt för försäljning mot offentlig miljö förstås.Yngve Ekströms smäckra nyframtagna Desirée vill vi alla ha i våra trädgårdar. Träffade för första gången ansiktena bakom Input Interiör, som jag haft så mycket e-post- och telefonkontakt med innan Milano, Mille Millehem och Jimmy Öhlund. Vi konstaterade som vanligt att vi måste ha mycket bättre framförhållning inför nästa gång i Milano. Önskelägeförstås, möjligt endast om finansiering går att säkra i god tid. Jag längtar till den dagen.
Blå Station i blågult med knallröda detaljer. Glatt och sprakande med Stefan Borelius Oppo som en glad karaktär mitt i rummet, fonderad av stora gula Dundersoffan, som väckte besökarnas gillande, liksom stålstolarna Straw Lounge Osko + Deichmann. Syskonen Lindau, Johan och Mimi, på plats, Johan debattglad med starka åsikter som vanligt. Alltid kul att prata med.



Källemo väckte rättmätig uppmärksamhet med Anna Kraitz högst personliga Mamma Lock-soffa, liksom Mats Theselius nya Pinoccio-stol för barn och vuxna. I montern Erik Lundh och Ago Kubar och jag blev även presenterad för deras London-agent Bill King liksom Italiens Birgit Reichenberg.



Karl Andersson & söner hade just fått napp av Harrods i London som köpt in Dan Sunagas och Staffan Holms glasbord med smäckert slingrande underrede till deras Louis Vitton-butik. Grattis! I övrigt vann Ulf N Jevins urbana och tuffa klädhängarremsa Strip gehör bland yngre besökare.



Offecct tog med sig konceptet med roterande podier från Stockholmsmässan, som bilar på bilmässan, som man måste se i alla vinklar. Lite synd kan tyckas på sätt och vis att man på så sätt inte kunde provsitta eller känna på möblerna (Bara CKR:s nya storsoffa). Duktiga är dom hursomhelst, Offecct-killarna, och det är roligt att följa hur de utvecklar sina produkter i hållbar riktning, volymer genom luft, och allt mindre materialanvändning. Senast i raden Club-fåtöljen av Christopher Prillet, en funktionellt användbar, vidareutvecklad nätkonstruktion. Lättåtervunnen – ryms i en pizzakartong som Anders Englund säger. Luca Nicettos coola robotfåtölj får fortsatt stor uppmärksamhet både i Italien och internationellt. Och den är inte av plast som alla tror.

Bolons monter var så fullpackad så det var svårt att komma in, folk som rev bland mattproverna. Snyggt gestaltad monter i gult och grått, med Form us With Loves stora blomsterknoppar live och på bild i fonden, tillsammans med en ung flicka bland blomstren, som en förundrad Alice i underlandet. På kvällen fortsatte knopparna att spira på stora festen som Form us with Love ordnade med Bolon ute i gammal härlig ruffig lokal på stan med flera hundra gäster. Form Us With Love hade bestämt att de ville ha helt egen lokal, och satsa allt krut på partyt, stänga på dagarna, och själva kunna ta del av allt som händer. Säkert smart och klokt.

Inga kommentarer: