Jennie Peiz - Fehling & Peiz www.kraud.de nya lågenergilampor, med sladden förlängd till 30 meter - a creative person is always contradictive - allt producerat och packat i Tyskland, på så sätt kan man som designer kontrollera hela tillverkningsprocessen -
Cordula Kehrer www.cordulakehrer.de Student som intresserar sig för hur vi hanterar våra sopor - authenticity and identity juxtapositioned craft and plastic parts - försöker hitta producent till sina mixade produkter, samt till ny och förenklad lösning för att öppna och stänga med fotpedal
Här uppmanar professorn den unga designduon www.cris-ruby.de att genast skydda upphovsrätten till sin fiffiga skärbrädslösning, där tallriken kan föras in direkt under brädan när man hackat sina grönsaker
Bröderna Campanas underbara skålar, på sedvanligt sätt industriprodukt möter handens avtryck, craft and massproduction - svåra att kopiera - copyright or copyleft - ett annat av professorns favorituttryck, när är det värt att skydda en produkt eller inte? Unika eller generella?

Vi blev introducerade för ägaren Stephen Koziol det tyska framgångsrika företaget Koziol www.koxiol.de som producerat plastprodukter under 75 år. Hela produktutvecklingen och tillverkningen sker i Tyskland, de kan kontrollera hela kedjan. Försöker hålla sig till vissa produkter, kommer ca 30 nya per år - försöker göra rätt med plast, miljövänliga materal, ren produktion, inga farliga mjukgörare. Handlar mycket om att göra "fel sak i rätt tid" för att ha framgång som motsats till att göra "rätt sak i fel tid" enligt professorn Hansjerg
Portugisiska designern Marco Sousa Santos www.branca-lisboa.com hade gjort en utforskande och poetisk studie av stolar - do we need another chair - den ultimata utmaningen för alla designer. Måste fungera ergonomiskt och ändå ha emotionellt uttryck
En delegation 14 unga kinesiska designer ställde ut på Tendence Original Oriental Opportunity China - ledd av en designer från Taiwan. I Kina idag utbildas mångtusentals nya designer hela tiden. I den här gruppen hade man utgått från temat IDEA som i Identity, Deep thinking, Emotion och Aestetics
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar