På strategimötena talar vi som alltid om vår grund som ideell medlemsförening, medlemmarnas betydelse. Våra visioner och mål. FORM som viktigaste medlemsförmån. Hur ser medlemmen ut, vad önskar de? Vad erbjuder vi våra medlemmar och företag? Hur ser våra andra fokusgrupper målgrupper ut? Vad är unikt med Svensk Form? Vad är våra viktigaste uppgifter? Ska vi satsa på spetsen eller bredden eller båda? Hur ökar vi intäkterna utan att förlora vår själ? Vad händer efter valet? Vilka är våra offentliga partners i nya ljus? Omvärldens syn på oss och vår egen? Vi förändrar gärna inifrån, men synen utifrån? Svensk Form i relation till alla andra designorganisationer? Egen profilering eller sammanslagningar? Marknadsföringskanaler?
Som en av mina favoriter, designhistorikern Kerstin Wickman, med sin evigt positiva inställning brukar säga "Allt finns fortfarande kvar att göra". Kerstin, hon ger aldrig upp, jag har en hel rad citat av henne i mitt mentala bibliotek. Hon säger att när något inte längre går att ändra, släpp och hitta nya lösningar. Kerstin sitter visserligen inte i vår styrelse, även om hon är en trogen Svensk Formare, tidigare FORM-redaktör, och alltid ambassadör, så jag publicerar en bild från häromdagen när vi invigde nya plattformen det digitala designarkivet hos CfN:
Allt finns fortfarande kvar att göra, säger Kerstin Wickman som ständigt hittar nya öppningar och kämpar vidare altruistiskt för designområdets utveckling i Sverige
Styrelsemedlemmar Lotta Lundén, Erika Lagerbielke (ordförande) Bodil Karlsson, Jonas Linder och nya Jenny Lantz. Tillika nya Anna Sjöberg och Anders Englund saknas på bilderna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar