Trots att vi var formellt placerade i Berns Kammarsal blev stämningen varm och uppsluppen på PechaKucha Night # 23 igår. Vi brukar ju annars vara i nattklubben, som är bättre. Folk kan komma och gå som dom vill, mitt i baren, skön musik. Men gårdagens publik applåderade glatt och visslade och ropade och fick alla talare att slappna av och köra på. Energiska och entusiastiska talare och fulla av humor. En riktig helkväll. Richard Damm och Monika Hansson från Ericsson inledde med exempel på den snabbt framrusande tekniken och elektroniken inom deras område. En minneskista, en livsbalansvåg och ett twittrande träd. Trädet kan känna av hur många som fanns i rummet, sända meddelanden när det känner sig ensamt och övergivet osv. Det skulle ha följt med på kvällen men var lite krassligt. Vi häpnade! Erika Lagerbielke, professor och glaskonstnär - tillika vår egen ordförande - berättade sin saga om hur hon fått uppdraget att formge folkets gåva 2000 glas till kronprinsessans och Daniels bröllop. Hon gav glimtar från processen, utmaningen att göra något personligt och officiellt och glamoröst i ett och samma uttryck. Och hon har verkligen lyckats med sina frostade festliga glas. Martin Sjöman från ReView design gjorde korta supertydliga iakttagelser kring vikten av den visuella kommunikationen och marknadsföringen för good business. Han pekade på gapet mellan marknadsföring och produktion. Att design och marknadsföringsdelen måste komma in mycket tidigare i produktutvecklingen. Hans PechaKucha skulle vi kunna använda för att förklara betydelsen av design för tillväxt för offentliga beslutsfattare. Aha!!! Daniel Golling gjorde en dråplig presentation och tolkning av berömda arkitekters och designers frisyrer. T ex Rem Koolhaas fick symbolisera alla prisvinnande arkitekter idag med sin rakade frisyr och svarta t-shirt. Unga italinska designern Elena Freddi som arbetat ett tag i Sverige gjorde jämförelser mellan svensk och italiensk design - mellan funktion och emotion, mellan avskalat och färgstarkt. Hon tyckte nog att vi är lite tråkigt bleka i Sverige! Som motsägelse till denna iakttagelse kom härliga Niklas Berg, kreativ chef för företaget Zound Industries, som haft enorm världsframgång med sina färgglada för urbana kids. Han berättade om alla misstag och all naiv aningslöshet som tagit följt dem längs framgångsvägen. Naturligtvis är han från Dalarna!! Claes Frössén överraskade oss alla med att sjunga en parafras på "When yo're smiling" som hans gamla konstfacklärare lärt dem "When you're Styling" förutom att berätta om stora CityMove-projektet. En riktig säljare och entusiasmerade estradör var Arlanda Express chef Per Thorstenson när han inlevelsefullt beskrev alla skönheter och detaljer kring Arlanda Express. Jag försökte locka fram fribiljetter till alla, men det nappade han dock inte på. En härlig radda talare, en riktig toppkväll. Själv avslutade jag med friheten att vara en gnällkärring. Det krävs statliga insatser för att kunna ta höjd vid utlandssatsningar med svensk design. Alla våra grannländer springer ifrån oss. Vi har gott rykte rute i världen, men vi måste förvalta den. Utan statlig fröpeng, inte möjligt att säkerställa kvalitet och långsiktighet. Foton: Erika Zinders
Richard Damm och Monika Hansson visar Ericssons fantastiska minneskista
Erika Lagerbielke gav glimtar från skapandet av den frostade glasserien till Kronprinsessans bröllop. Se resultatet i tidigare inlägg
Martin Sjöman om vikten av balans mellan Trust & Care i branding när lyckas att sälja produkter
En road och generös publik
Elena Freddi saknade färg i den svenska designen
Om Du vill vinna priser som arkitekt måste Du ha samma avrakade frisyr som Rem Koolhaas, gärna också en svart t-shirt
Kvällens mest entusiastiske estradör Per Thorstenson, CEO Arlanda Express
Claes Frössén sjöng för publiken!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar