söndag 22 november 2009
Twitter, facebook, linkedin --- vilka sociala medier orkar vi använda?
Det skrivs otroligt mycket om sociala medierns inflytande på sistone, samtidigt som vi alla drunknar i inkommande information i våra datorer. Jag har själv tvingats sätta in ett autosvar att jag inte hinner svara på all inkommande epost, det fullkomligt svämmar över. Jag kommunicerar även via Facebook och twitter, men det tar sin tid, och är det värt det? Ja, säger webbstrategen och "queen of social media" Beata Wickbom från reklambyrån Pool i 5 frågor i SvD häromdagen. EU-ministermötet i Malmö inleddes nyss med att tjänstemännen och ministrarna diskuterade sociala medier. Klart är att alltfler hämtar sin information via webben. De unga inhämtar det mesta visuellt, helst med rörliga bilder. När vi nu utvärderar UNG, har de unga deltagande formgivarna sagt att bland det viktigaste med premieringen och utställningen framöver är att vi kopplar upp oss med de viktigate designbloggarna. Vilka är de idag? Jag håller med om Annica Kvint som häromdagen skrev i DN om stora designbloggen Dezeen som Marcus Fairs började med när han fick gå efter - alltför - framgångsrika år som chefredaktör för engelska designmagasinet ICON. Den förr så fritänkande Marcus Fairs framstår numera alltmera som en PR-konsult i sin blogg. Men där finns samtidigt mycket spännade information om nya produkter och initiativ runtom i världen. Och hur vill vi ha informationen serverad? Vill vi leta själva, eller vill vi få nyhetsbrev? När vi nu återöppnar http://www.savingtheplanetinstyle.se/ den 1 december, hoppas vi att den ska bli ett aktivt forum för att lyfta fram goda svenska företag, designer, produkter och initativ som jobbar på ett bra och nytt sätt med design för hållbar utveckling. På engelska, och i informell personlig samtalston. Jag är tacksam för alla uppslag och ideer från er som läser!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar