torsdag 20 januari 2011

The importance of being close to the production

- "Det är jätteviktigt för oss formgivare att kunna vara nära produktionen, att följa med i processen och att använda processen som ett kreativt verktyg". Formgivaren Lena Bergström var inbjuden under Önskas årliga galakväll att presentera en önskelista - eller Önska-lista som det hette kvällen till ära. Som exempel på hur man kan använda processen som arbetsredskap berättade hon hur hennes serie vaser Squeeze tillkommit - just mitt i processen, i nära samarbete med glasblåsare och hantverkare. Intuitionen och magkänslan som inte går att mäta, men som är formgivarens främsta redskap. Vi måste trycka på vår särart, det unika med platsen och människorna bakom produkterna. Långsiktighet och tålamod fanns också med på Lenas Önska-lista.

Det var alltså i onsdags på butikskedjan Önskas galamiddag på van der Nootska Palatset som de håller i samband med Formexmässan sedan 6 år tillbaka. Formgivare, leverantörer, säljare - hela branschen på plats och det är en lika nyttig och trivsam övning varje år. Årets bästa leverantör och årets bästa säljare koras. De som sällan lyfts fram när vi talar om design. De som står längst fram och kommunicerar med kunderna som köper föremålen. De som måste ha kunskap, engagemang och förmåga att övertyga kunderna. Story telling, autencititet, identitet och innehållet som blir alltmer viktigt för försäljningsframgångar idag. Varför är en lokaltillverkad glasskål från Orrefors dyrare än Ikea?

Vi delade också ut stipendium till en ung och lovande designer på temat "tingen för det dukade bordet". I juryn Marianne Bernadotte, Ingegerd Råman och jag. Förra året fick Simon Klenell stipendiet om 20.000 SEK. Han kom direkt med plan från USA och berättade om sitt produktiva år, nu som mest involverad med examensprojekt på Konstfack. Årets stipendium gick till Linn Mork, som gick ut Beckmans i våras. Vi hade helt oberoende av varandra genast fastnat för hennes examensprojekt, där hon med ett enkelt grepp visat hur vi kan förändra några av vardagens vanligaste förpackningar: Mjölkförpackningen eller juiceförpackningen. När det väl sitter där, verkar det helt självklart. Min kamera strejkade på kvällen, så det blev bara några korniga iPhone-bilder.

Ingegerd Råman såg jag också igår kväll igen i ett inslag från Antikrundan, i samband med hennes retrospektiva 10-årsutställning då hon talade om rollen som formgivare: "Nej jag är inte konstnär. Jag är formgivare" Om skillnaden, att hon är mest intresserad av serieproduktion. Att hon inte förstår det där med unikat. Hon älskar att jobba med hantverkare och producenter och producera massor. Att stå i hyttan och se mängder av sina egna produkter, en estetisk och stark upplevelse. Att andra kan ha samma föremål som hon har i sitt hem. Att se andra bära samma kläder - att dela upplevelse och smak.

- desigerns need to work closely with the production process in order to to a good work, said glass designer Lena Bergström at a gala dinner the other night, organized by Önska, a chain for stores and shops selling table ware, design, porcelain and items for the table. She gave a speech, stressing the need for the designer to use the process as a design method, and the need for continuity and the Swedish design companies and designers to stay close to their origin, autenticity and identity. 


This evening we also had the honor and joy to hand out a grant of 20.000 SEK to a young designer, Linn Mork, who finished her studies at Beckmans last spring, for her way of turning an everyday object with a few simple movements to enable folding and recycling. Easy, aestetic, fun and serious. I am glad to be in this jury together with designer Ingegerd Råman and Princess Marianne Bernadotte. Every year we choose a young designer we believe in. Last year it was Simon Klenell, who came this evening and told us about his present work. 


"I'm not an artist, I am a designer, and I prefer the Swedish name for it - formgivare - said Ingegerd Råman in a TV interview yesterday in connection to her retrospective exhibition celebrating her 10 years at Orrefors. She stressed the difference in the role of the designer and an artist. She was never attracted to making the unique original piece, for her as a designer, she is interested in the production of series - the joy of seeing several pieces of her drawing table being processed together with skilled craftsmen - and being sold to several people, liking what she has made. This is satisfaction. To meet someone using the same dress as yourself, to find an object you like in somebody's house. It creates closeness. 

 Linn Morks vinnande bidrag - den enkla vardagsförpackningen som med några enkla grepp vrids ned till ett platt och återvinningsbart paket. Elegant, kul och just som en designer kan jobba. Förändra perspektiven och synen på våra vanligaste vardagsföremål. Linn har också länge intresserat sig för origami och japansk kultur - och här är verkligen två kulturer som möts.

Marianne Bernadotte will soon give out the grant of 20.000 SEK to Linn Mork from Önska. Marianne Bernadotte is still going strong despite her 86 years, in promoting the arts, design and health care

Marianne Bernadotte, honorary member and jury member togheter with CEO of Önska, the generous donor of the Önska Stipendium. Great that a private chain of designshops gives a grant to a young talent. We want to see more of that!

Inga kommentarer: