onsdag 7 juli 2010

Baltic Writers' Center samlade upp kulturutövare under veckan

Härligt att besöka Östersjöns författarcentrum igen. Sist jag var här firade vi 10-årsjubileum sedan bildandet 1993. Nostalgiskt och varmt välkomnade. Förundras fortfarande av resultaten av de två stora författarkryssningarna i Östersjön och Svarta Havet, som vi på initiativ av Sveriges Författarförbund och dåvarande driftige ordföranden Peter Curman genomförde i början av 90-talet. Först i ett ryskt fartyg strax efter Sovjetunionens fall med författare och översättare från hela Östersjöområdet. Sedan ett par år senare i Svarta Havet och Egeiska havet med 400 författare och översättare från 28 länder. Otroliga företag, hur klarade vi det? Att skaffa båtarna, alla pengar och få ihop alla deltagare. Vi hade börjat skaffa datorer, men den första kryssningen skedde med fax och telefon. Min roll var att samordna det praktiska, så jag vet vilket jobb det var att faxa sig igenom nätterna till Georgien och Abchasien osv, och jag placerade ut alla deltagare i hytterna, först hemma på middagsbordet. Hursomhelst, ledde det till många resultat och fortsätter alltjämt. Två tydliga fysiska är just detta INTERNATIONELLA författarcentrum på Gotland, samt ett systercentrum på Rhodos, som båda kom till i kryssningarnas spår. Tack käre Peter för att Du orkade driva på dina högt flygande ideer!! Det var stort. Större än vi anade då.

Under Almedalsveckan hyste centret in en rad kulturpersonligheter. Nuvarande centrumföreståndaren Lena Pasternak välkomnade med öppna armar. Bland gästerna Kerstin Brunnberg Kulturrådsordförande, Jonas Andersson från Framtidens Kultur, Dramatikerförbundets Susin Lindblom, chefen för Kulturhuset Eric Sjöström m fl dramatiker och författare från olika länder. Länsteatern på Gotland hade ordnat ett ambitiöst program. Bland annat förstod jag att Sture Carlsson, förbundsdirektören för Svensk Scenkonst tillsammans med Kerstin Brunnberg skickligt har utfrågat talespersonerna för kulturen från varje parti. Eric Sjöström, har förresten bloggat löpande om kultursamtalen och seminarierna under veckan.

På söndagkävllen ordnade centret ett mingel för och med alla som bodde där i veckan samt lite inbjuda. Jag var så rörd och varm och glad och uppfylld av att vara där igen och se hur allt fortsatt.

Förlängde glädjen med måndagsfrukost med min käre vän och vapendragare för kryssningarna, poeten Peter Curman dagen efter i centret. Vi satt där en stund och samspråkade, medan alla övriga kulturknuttar som bodde där gav sig ut på olika debatter och seminarier. Peter har nya kryssningsplaner på gång - pakistan, israel, palestina och arabvärlden är med i diskussionerna. Minst sagt utmanande i dagens läge, men med tanke på vad de förra kryssningarna åstadkommit är det onekligen tänkvärt.

Peters fru, Susin Lindblom hade gjort iordning ett fint uttrag över alla kulturprogremmen. Allt jag hann i den vägen var att slinka in en stund på Länsteaterns stora mingel på måndagskvällen. Missade också den stora kulturmanifestationen som Stina Oscarsson initierade, liksom många av de övriga 1400 seminarierna och godbitarna, eftersom jag flög hem redan igår morse. Men jag fick ändå tillräckligt med nya uppslag och trådar att utveckla som kommer att räcka länge. En god första gång.

Inga kommentarer: