torsdag 7 juli 2011

Juli jobb i slow motion

Märker att jag börjar jobba i slow motion, trots att jag har så mycket jag vill ha klart före semestern. Jag brukar älska att jobba i juli, man kan få så mycket gjort. Telefonerna ringer inte, epostkorgen är nästan hanterlig, brådskan och bränderna som ska släckas är färre. Men nu går det lite trögt, värme, säkert trött också efter en slitig vår. Hursomhelst går jag inte till riktig semester förrän i augusti, när min till stor del utlandsbosatta familj börjar strömma in. När alla andra kommer igång, då kryper jag ner i sjön. Men jag har i alla fall lyckan att kunna pendla om jag vill. Landet ligger en dryg timme från Stockholm och jag kunde börja morgonen med att klyva den svarta vattenytan i insjön med några simtag, innan jag tog pendeln in till stan. Ska inte klaga.

Every year I am amazed at how everthing slows down in Sweden in July, and stops completely at the end of the month - the peak of the summer vacation period here. As a contrast to the extremely busy period at the end of June, when everybody tries to finish up before vacation. Even we, Svensk Form, will close for two weeks. Since large part of our family lives abroad, I will take my main vacation in August. Right now I am lucky to work without the telephone ringing, fewer emails but yet piles of papers, applications and reports to finish. Lucky as I am, I can commute between our summerhouse and work every day if I wish. This morning, I started with a swim in our black lake before taking the train of one hour to Stockholm. I cannot complain. Will probably be slow with my blog during the summer.


Inga kommentarer: