söndag 13 december 2009

Dalkullor i täten för nyöppnad koncept- och inredningsbutik GARBO på Östermalm i Stockholm

På vägen hem från jobbet cyklade jag förbi en nyöppnad inredningsbutik GARBO på Brahegatan 21 i Stockholm. Min man ville att jag skulle komma och titta på en grej som  han hittat där. Två veckor hade butiken funnits där. Innanför den diskreta porten öppnar sig en jättelik fabriksyta, med inspirerande inredningskoncept. Antika möbler blandas med reproduktioner och vintageinslag, moderna möbler med gammal nostalgi - ni vet naturfärger och avskavt vitt . Igenkänning, inredningsmagasin och stämning. Tradition och nytt, hemslöjd och sofistikation. Vackraste färska blommor och kransar. För egen del föll jag mest för Moroso-soffan med Dieseltygerna, som jag sjönk ned i och fick habegär. Hade sett den tidigare i år på Milanomässan. Förstås också den dyraste, nätt pris på 66.000 SEK! Hursomhelst ledde det till konversation med butiksinnehavararna, och som vanligt när man hör någon som talar dalmål, började vi på lokalpatrioters sätt att fråga ut varandra. Anneli Witasp Ullman och Barbro Sahlin, som de hette, hade båda rötter i Leksand. Tidigare hade de haft en liten butik på Karlavägen, Anneli hade bott och jobbat i London i tre år ("London, dä ä världen dä!") dessförinnan. För ett par år sedan stod de för hela inredningen på hotell Stureplan, innan de nu precis har öppnat denna stora butik, som ett koncept, med diskret yttre och rikt inre. Riktiga entreprenörer och järnladies, hårt arbete, kreativitet och säkert skinn på näsan. Jätteduktiga. Jag berättade att jag satt i styrelsen för folkhögskolan i Leksand och varit med på ett hörn i starten av entreprenörsskolan i Leksand. Det visade sig att de båda tillhörde första kullen av elever som gått ut entreprenörsskolan. Det var så de träffade varandra, så de kom ut i världen och så de började sitt kompanjonskap. Nu har de egen tillverkning av de flesta möblerna i Dalarna samt i Södra Sverige. Säljer Linne från Frankrike, har egen cashmirproduktion i Kina. Vilken enorm och imponerande resa de gjort! De måste komma hem till Leksand och berätta om hela resan! Jag får bjuda in dem till PechaKucha en dag!




Inga kommentarer: