tisdag 1 december 2009

Återkomsten av Folkkonst och konsthantverk

Museer från norr till söder visar just nu folkkonst och konsthantverk, och alltfler av formgivarna söker inspiration i allmoge och slöjd. Vi har sett det bland många unga designer, som söker rötter och identitet. Tendenserna var också tydliga när vi var i Tokyo, där även de trendkänsliga japanerna nu börjar leta efter svenskt knåp och pyssel, längtan efter handens avtryck och tradition. Sist när jag var hemma i min barndomsby i Björbo i Dalarna förra helgen, hade jag unga Aia Jüdes med mig igen, som nu experimenterar med näver som hon kombinerar med street uttryck i vassa kombinationer. I helgen skrev Svenska Dagbladet om den framgångsrika utställningarna Craftwerk 2.0 och EcoCraft, som just nu visas på Jönköpings Läns Museer. Det är Clara Åhlvik, min företrädare på Svensk Form, som varit projektledare och curator. Alla konstnärer som ingår i utställningen vill handarbeta för en bättre värld. Hantverket som samhällsengagerat budskap, som manifestation och budbärare. DN berättade igår om Kulturen i Lund som har öppnat en ny permanent avdelning i fyra delar med folkkons, samtida och historisk. På Dalarnas Museum satsar man på nya utställningar med dalamåleri och dalahästar, där finns också samtidsinslag av den mera drastiske dalauttolkaren Peter Johanssons eller poetiska mångkonstnären Anna Sjons Nilsson. Hoppas att jag hinner se dem alla. Craftwerk 2.0 lär visst komma till Arkitekturmuseet i Stockholm nästa år, det ser jag fram emot. Röhsska museet öppnar ju Konstslöjdsalongen i början av nästa år. 57 av 198 bidrag har antagits Formmuseets Vänner - vi sammanträdde i går kväll och fattade beslut - kommer att genomföra en Stockholmsversion av Konstslöjdsalongen nästa höst på Arkitekturmuseet. En efterlängtad och välbehövlig ny arena för samtida konsthantverk. Det händer många saker i rätt riktning för slöjden och konsthantverket.

Nedan: detalj från påsömsjacka från Dala-Floda, 1800-talet, som vi hittade på Hemslöjden i Dala-Floda



Näverslöjdaren John Lindholm i Björbo visar Aia Jüdes hur man flätar i näver och gör knutar av rötter

Inga kommentarer: