måndag 5 juli 2010

Lekfullt anslag på Företagarna & Genrators kreativa seminarium

Hur kan vi öka exporten för de kreativa företagen? Moderatorn Thomas Frostberg, Sydsvenskan, valde att lägga upp panelen på ett  mera lättsamt sätt med en idoljury och två lag. Säkert uppskattat av publiken, för två timmars paneldebatt som det utannonserades i programmet kan ju bli segt. Efter en rapp och energisk inledning av Företagarnas VD Anna-Stina Nordmark Nilsson (läs hennes blogg!) fick konsulten och bloggaren Tobias Nielsén ge bakgrund till begreppen kulturella och kreativa näringar, som han rapporterat om på sin och Emma Stenströms välskrivna blogg kulturekonomi.se . "För 10 år sedan hade företagarna inte ordnat ett sånt här seminarium" Där har det hänt massor de senaste åren. Sektorn tas på allvar och får alltstörre handelsbetydelse. Tidigare har vi fokuserat bara på de stora jättarna, medan de här näringarna till 98 % är riktigt små företag, med mellan 0-19 anställda, ofta ensamföretagare. Han gjorde själv i sin inledning en bra sammanfattning på hur exporten kan stärkas genom praktiska insatser i samband med exporten, före exporten: Företagen måste kompetensutvecklas till att bli riktigt bra, att locka hit företag och projekt är också ett sätt att stärka exporten, liksom Större insatser, Rejäla tag och lyckade exempel som drar med sig andra.


Sedan delades vi upp i två två lag som fick varsin uppgift att lösa i separat rum, för att sedan bedömas av idoljuryn Tobias Nielsén, Exportrådets chef Ulf Berg och Generators VD Johanna Skanze. I vårt lag handlade det om åtgärder för ökad export för mode och design. I laget modeskaparen Carin Rodebjer (som just öppnat butik i Visby), Kulturministerns trevlige stabschef Henrik Toremark och jag. Mer pengar förstås - fantasilöst tyckte Henrik såklart - men icke desto mindre sant. Men vi var alla eniga om att LÅNGSIKTIGHET, och mera SAMORDNING mellan de olika offentliga aktörerna skulle hjälpa. Allt som Tobias sade inledningsvis, men också i samband med utlandssatningar att det behövs en statlig grundplåt, en flerårig strategi och en tydlig HANDLINGSPLAN FÖR EXPORTINSATSER. Eftersom vi var två aktörer inom mode och design ´+ en statlig representant, var det inte läge att presentera behovet av en OFFENTLIG DESIGNPOLICY med tydliga mål. Dock att det är viktigt att ha de rätta kontakterna utomlands, de rätta aktörerna och UPPFÖLJNING. Handfast kompetensutveckling av de små företagen och gemensamma insatser efterlyses. LYSSNA PÅ FÖRETAGENS BEHOV! GÖR! Inga fler skrivbordsprodukter, pläderade jag för liksom för de motton som blivit så framgångsrika för svensk design efter alla års närvaro i Japan: More People than Products, Sharing not showing off och även Fun Friendly and Informal (det öppna icke-hierarkiska svenska) Carin Rodebjer ville ha hjälp i starten, att företagen skulle vässas för olika marknader och att kontaktnätet utomlands var A och O. Henrik Toremark var glad över att man nu genom handlingsplanen ökat samverkan mellan kultur- och näringspolitik, men kunde förstås inte lova mera pengar. Samverkan och långsiktighet. Jag tror också att samverkan mellan de främjande organen måste ökas - UD, SI, Exportrådet, ISA, Kulturrådet - och de som i dag ligger långt i täten med en bra plan: VisitSweden. 


Vi fick en 4 av varje domare (av fem möjliga). Tobias saknade exportdelen i själva handlingsplanen (kanske tur, för det är så lite pengar totalt i alla fall, 73 miljoner, och 15 miljoner för innovation & design över tre år) Förutsägbart, javisst, men låt oss åtgärda


Lag 2, störtade in med charm och härlig kaxighet genom unge Hampus Jakobsson, grundare av det internationellt framgångsrika och i Sverige relativt okända företaget TAT -  The Astonishing Tribe- 
vars mjukvara finns i var 8:e mobiltelefon i världen!! För dem är inte ens svenska marknaden intressant. Företaget består idag av ett gäng tekniska nördar i kombination med extrema kreatörer. Andre lagkamraten, riksdagsmannen (s) Luciano Astudillo, nästan den ende som driver mode- och designfrågor högt på agendan med diverse inspel. De hade en lista på åtgärder som de presenterade. Lite hit och dit, men publiken och vi andra panelister njöt och nickade. De krävde fyra - eller fem, eller sex - steg


- open source helt tillgänglig basinfo på webben, som redan finns hos myndigheterna- t ex tullrestriktioner,
- låt fler pröva på - redan i skolan - som det varit inom musikskolan, mera slöjd och andra kreativa områden


- Skifta fokus från stora företag till små företag. Hjälp individer att starta företag, att lyckas (här har handlingsplanen verkligen något att tillföra)


- tvinga ihop olika kompetenser, grundforskning + ingenjörer + kreatörer. Tävlingar, utbildningar osv (här kan vi tillägga att tvinga ihop departement också)


- satsa mera på grundforskning  


Sedan talade de också om hur bra det fungerade med den fria svenska öppenheten utomlands, att vi skulle använda oss ännu mera av den. Där har vi konkurrensfördelar mot Asien, som Korea, japan osv.


Hade det funnits hade Hampus kammat hem charm- och estradörspriset tror jag.  Hursohelst fick de två femmor, men dock en trea av Tobias, som även här saknade exportperspektivet. 
De vann alltså med 13 mot 12. 


Tobias Nielsén inleder kreatörsseminariet
Hampus Jakobsson, grundare av The Astonishing Tribe, övertygade oss alla och var det perfekta exemplet på ett framgångsrikt entreprenörsdrivet kreativt företag
Publiken på det kreativa seminariet
På kvällen bjöd Företagarna till generöst mingel, där även David Batra steg upp på scenen och drev med sig själv och oss alla som deltog i Almedalsveckan. Faktiskt riktigt rolig och inte bara under bältet.

2 kommentarer:

Stefan Dellström sa...

De här tankegångarna är helt i linje med vad vi hävdar på Scandinavian Wave. Vi är just en sådan aktör som kan få saker att hända på plats i bl.a. Japan och Kina, och kan tillföra kunskap i processen att starta internationell export eller söka sammarbeten i Asien.

Vi vet att småföretagen har en enorm utvecklingspotential - men de behöver stöd i form av kunskap, kontakter, rådgivning och inte sällan operationellt stöd på plats för att lyckas på internationella marknader.

När det gäller finansiering av kulturexport (eller brist därpå) är det för mig obegripligt att man inte satsar på aktörer och sammanhang som ger en rimlig ROI till finansiären - även om denne skulle råka vara svenska staten!

Även små riktade satsningar på vad vi kallar "dörröppnande" eller "tröskelsänkande" aktörer med stor vana av operationella aktiviteter och som rör sig obehindrat på målmarknaderna, skulle Sverige (staten) kunna hämta igen genomförda investeringar bl.a. i form av ökade skatteintäkter från export.

Att aktörer som t.ex. vi på Scandinavian Wave och modeagenturen Swedish Lifestyle (representerar Odd Molly, Whyred och svenska modesuccén Happy Socks i Japan) dessutom marknadsför Sverige och stärker vårt nationella varumärke på en allt mer global marknad är bara en bonus i sammanhanget - men väl så viktigt för nya affärsmöjligheter för våra småföretag!

Jag träffade förresten kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth i samband med att f.d. kulturattachén Annette Masui avrapporterade sina fyra år i Tokyo. Annette framhöll då just Swedish Lifestyle som exempel på vad Sverige idag gör för att få en del av den japanska årsomsättningen på ca 670 miljarder kronor (!) i den inhemska klädindustrin.

Men, Swedish Lifestyle får inget som helst stöd av varken Exportrådet, Tillväxtverket eller något annat statligt initiativ för utveckling av svensk export och näringsliv!

Jag påpekade för kulturministern att om dörröppnande aktörer som i sin tur kan hjälpa andra svenska företag till exportintäkter fick del av det stöd som nu i mycket förslösas på kulturexport som inte genererar någon som helst ROI, skulle vi kunna göra väldigt mycket mer nytta, både för Sverige och för många fler svenska företag än vi redan hjälper idag.

Lena bad mig att inkomma med en skrivelse om hur vi skulle vilja se kulturexportstöden förändras för att bättre hjälpa aktörer från det privata näringslivet utveckla export av kreativa näringar (design, inredning, mode etc.).

Eva, är det inget vi skulle kunna ta fram tillsammans? Jag skriver den gärna, men det vore toppen att ha dig med i detta och kanske dela med dig av några av dina erfarenheter?

Vad jag vill åstadkomma är att öppna ögonen på ansvariga ministrar (främst kultur- och handelsministrarna) om hur mycket privata aktörer som vi kan få gjort, på ett område där de flesta aldrig skulle komma in på egen hand.

/Stefan Dellström
VD, Scandinavian Wave AB / KK

www.scandinavianwave.se

Stefan Dellström sa...

De här tankegångarna är helt i linje med vad vi hävdar på Scandinavian Wave. Vi är just en sådan aktör som kan få saker att hända på plats i bl.a. Japan och Kina, och kan tillföra kunskap i processen att starta internationell export eller söka sammarbeten i Asien.

Vi vet att småföretagen har en enorm utvecklingspotential - men de behöver stöd i form av kunskap, kontakter, rådgivning och inte sällan operationellt stöd på plats för att lyckas på internationella marknader.

När det gäller finansiering av kulturexport är det för mig obegripligt att man inte satsar på aktörer och sammanhang som ger en rimlig ROI till finansiären - även om denne skulle råka vara svenska staten!

Jag träffade kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth i samband med att f.d. kulturattachén Annette Masui avrapporterade sina fyra år i Tokyo, och påpekade att om dörröppnande aktörer fick del av det stöd som nu slösas på kulturexport som inte genererar någon som helst ROI, skulle vi kunna göra väldigt mycket mer nytta, både för Sverige och för många fler svenska företag än vi redan hjälper till exportintäkter.

Lena bad mig då att inkomma med en skrivelse om hur vi skulle vilja se kulturexportstöden förändras för att bättre hjälpa aktörer från det privata näringslivet utveckla export av kreativa näringar (design, inredning, mode etc.).

Eva, är det inget vi skulle kunna ta fram tillsammans? Jag skriver den gärna, men det vore toppen att ha dig med i detta och kanske dela med dig av några av dina erfarenheter?


/Stefan Dellström
VD, Scandinavian Wave AB / KK

www.scandinavianwave.se