lördag 28 augusti 2010

Från styrelsestrategi till produktmässan Tendence i Frankfurt

Efter två intensiva dagar med strategi & styrelse, passar det ganska bra att flyga vidare i ensamhet till Tyskland för att samla intrycken mentalt. Sitter nu på mitt hotellrum intill mässan och har ett par timmar innan första mötet på den stora mässan Tendence (som heter Ambiente på våren) - en jättelik Formex-mässa med produkter, ett måste för alla inom produktdesign. Internationell och avgörande. Jag är inbjuden av svenska representanten för Messe Frankfurt i Sverige, driftiga Catharina Jansson för att träffa tyska nyckelpersoner här som vill visa svensk design i den mera konstnärliga delen. Intressant med alla tyska initiativ som kommer parallellt. Dels kommer Design S att turnera runt i Tyskland med start i Hamburg - som en fortsättning på förra omgångens lyckade visning i Hamburg. I juni var jag i Berlin som en fortsättning på deras intresse att göra samarbete kanske kring Design S, UNG, mat och design och design i stadsmiljön. Tyskland är ju en viktig marknad för våra svenska företag, men de flesta klarar sina relationer själva utan gemensamma satsningar. Annorlunda nu dock om officiella tyska institutioner vill använda svensk design som förebild och i samarbeten. Jätteintressant. Testade min nya kamera som jag köpte på flygplatsen  i rummet och vid frukostbuffen:
säng frukost
Utsikt

Inga kommentarer: