måndagen den 30:e augusti 2010

Designmässorna Ambiente och Tendence i Frankfurt

Frankfurt har omkring 700.000 invånare sade taxichauffören idag, när jag åkte till Konstindustrimuseet för att se retrospektiv utställning med mästaren Dieter Rams (snygg utställning). Förutom jättelik flygplats har de också en jättelik mässa, Messe Frankfurt, välorganiserad och föredömlig i allt vad heter grafisk tydlighet och kommunikation. Två stora designrelaterade mässor: Ambiente i februari, med ca 133.000 besökare från hela världen, och Tendence på hösten med ca 50.000 besökare, mest tyskar. Tema för Tendence är Giving, Living och man använder bara hälften av mässutrymmet. På Ambiente utökar man med temat Dining och några mässhallar till eftersom kök, glas, det dukade bordet osv ingår. Under Ambiente är fler svenska företag med såsom Orrefors, Designhouse Stockholm osv. Smycken är stort på Tendencemässan, gärna äkta smycken i nya och djärva kombinationer. Visst finns här godbitar och det allra översta toppskiktet är som alltid mycket intressant, med till 90 procent handlar det inte om  ny och innovativ design, snarare reproduktion, upprepningar och kopior. Intressant hursomhelst och kitchnerven kittlas rejält. På årets Tendence finns 17 svenska utställare som jag gick runt och talade med, inte alla så kända i designsammanhang, men kommersiellt framgångsrika i sina nischer. I Sverige representeras Messe Frankfurt sedan 18 år av proffsiga och driftiga Catharina Jansson. Chefen för de båda mässorna Ambiente och Tendence är den färgstarka Nicolette Naumann. Själv mycket kunnig och intresserad av designområdet. Angelägen om att visa det allra översta toppskiktet och lyfta fram talanger.

Vad i all världen gör jag då här? Ingen direkt urgency förstås, men eftersom det finns sådan efterfrågan på svensk design i Tyskland just nu, tackade jag ja till inbjudan. Vill se om det kan finnas öppningar till gagn för våra designer och företag.  Hade därför möte med mässchefen Nicolette Naumann och hennes medarbetare Sabine Scharrer, som jag träffat i Milano och som gillade vår Swedish Love Stories-monter. De har blivit informerade om att vi inte har en spänn.  Vad de framför allt skulle vilja är att ge fritt utrymme för en utställning som UNG 8 under Ambiente, under förutsättning att exempelvis ambassaden är involverade eller någon sponsor som bidrar till transport och uppehälle osv. De erbjuder också unga begåvade designer att skicka in ansökningar till deras avdelning TALENT - som är en jurybedömd samlingsdel av mässan, där de erbjuder fri yta, marknadsföring, gestaltning och allt som det medför. Dock inte resor och uppehälle. Skillnaden mellan att stå här och i Satellite i Milano är att här hittar många direkta kunder och producenter, hög hit rate, omkring 50 %. På Ambiente 45 % internationella köpare. På Tendence är de intresserade av att bjuda in några av våra tongivande och experimentella smyckesdesigner. Catharina och jag ska se hur vi kan göra ett paket tillsammans, Messe Frankfurt och Svensk Form, så att det gagnar våra medlemmar och mässan ömsesidigt.

Fr v Sabine Scharrer, Nicolette Nauman (boss för Ambiente och Tendence) och svenska Catharina Jansson som företräder Messe Frankfurt i Sverige sedan 18 år


Möte med Catharina i det nyrenoverade pressrummet med alla faciliteter för journalister

Inga kommentarer: