onsdag 13 januari 2010

Vad gör man med mailkorgen som svämmar över?

Det har tyvärr blivit helt omöjligt att svara på alla inkommande mails. Hur gör ni? Vi verkar vara alltfler idag som givit upp försöken att hinna med. När eposten var nytt som verktyg var det självklart att försöka svara på allt, eller åtminstone att ha ambitionen. Men idag går det inte längre. I alla fall inte för mig. Jag får hundratals mail per dag + spam. Skulle kunna sitta hela dagarna och svara på mails och inte hinna något annat. Inte kunna sätta min egen agenda. För min del har jag helt enkelt löst det så att jag satt in ett automatsvar, i stil med att jag får för många mails och kan inte svara på alla. De som har verkligen angelägna frågor får skicka en gång till eller SMS:a.Vet inte om det hjälper. Många blir nog irriterade ändå och förväntar sig ett svar bara för att de skickat ett mail. Det funkar inte längre tyvärr. Ett tips är ju att formulera rubriken så att det syns att det är ett personligt och direkt mail. Likaså att vara så kortfattad att man genast ser hela andemeningen direkt i första rutan. Att skicka inbjudningar och pressmeddelanden per mail är förstås bra för både miljö och ekonomi, men räkna inte med att det läses och uppfattas. Vi kan inte längre vara tillgängliga hela tiden. Noterar att den yngre generationen har en helt annat och avslappnad attityd till epost. De vägrar förslavas och vill själva välja sina sociala och virtuella verktyg. Svårt men välgörande.

Inga kommentarer: