torsdag 25 februari 2010

Drabbad av teknik-tilt

Visst är det hemskt att byta telefon? Som ni märkt lider jag av en akut tekniköverdos och har därför inte bloggat på ett tag. Jag är normalt mycket stresstålig, men när tekniken krånglar blir jag galen. Säger snart som min man "jag gillar inga förändringar, inte ens till det bättre". Jag fick visserligen en i-phone i utbyte mot min krassliga, men flitigt använda och älskade Sony Ericsson. (Den som lärt sig min handstil perfekt). Men omställningen, vilken enorm tidstjuv - alla nya funktioner, telefonnummer osv som ska över, allt nytt att lära sig. Den kan det mesta, dock tyvärr inte min handstil. Jag är dessutom i färd med att byta dator - efter alla PC-år, går jag nu över till Mac. Inte så stor revolution som det kan tyckas, till och med min mångårige PC-frälste och personlige datornörd Håkan har rekommenderat detta byte, eftersom man kan använda WINDOWS på Macen. Jag har lidit av Vistas brister i ett par år nu och ser fram mot bytet. Dessutom hoppas jag att ljuv musik ska uppstå när min nya i-phone möter Mac-datorn, och all information ska sugas upp och bytas ut helt automatiskt... Och visst har det varit fördelar. Jag har twittrat direkt från i-phonen under möbelmässan, och nu försöker jag se om jag kan gå över till world press som bloggverktyg för att lättare ladda upp bilder direkt och blogga från telefonen. Då ni, kommer det inte att bli sådana eftersläpningar som här! Ovanpå allt detta telefonbyte, så har jag i samband med våra världsomspännande PechaKuchaevenemang behövt använda en massa webfunktioner som jag normalt inte orkar bry mig om, som UStream - live broadcasting direkt från Haiti PechaKuchan, intensiv Skyping med Tokyo inför eventet, och sedan Yousendit för att få över alla ljudfiler och bilder och filmer från själva eventen. MEN DET HAR GIVIT RESULTAT: Titta på globala PechaKucha-siten http://www.pecha-kucha.org/   under Presentationer, där både Johan Karlssons och Anna Maria Orrus presentationer nu är bland de populäraste av alla med flera hundra hits på direkten. Men nu ska jag återgå till mera normalt liv, med bloggande i arla morgonstund.  MÅSTE ARBETA PÅ DAGARNA OCKSÅ! Har känt mig intrasslad som i de fantastiska spindelnätskonstruktioner som just nu finns att beskåda på Bonniers Konsthall av argentiske konstnären Tomás Saranceno. Se här en återkonstruktion av Svarta Änkans kokong och nät.

Inga kommentarer: