måndag 8 februari 2010

Nike på spaningsresa förvånas över svenska ungdomars ointresse för hållbar utveckling

Glömde berätta att jag var ute häromkvällen och åt middag med en grupp från Nike som var här från USA och Holland och spanade bland yngre kundsegmentet , ungdomar mellan 15-20, för studera deras förhållningssätt till hållbar design. Sustainability är stort inom Nike, som har en stark profil och ambition att jobba i rätt riktning. Här fanns varumärkesexpert, designer och materialutvecklare. De hade en grupp i London, en i Paris, en i Sao Paulo och så i Stockholm, eftersom Sverige ”är så långt framme när det gäller hållbar utveckling”. Med mig hade jag Aia Jüdes som just jobbat med organic fashion och streetkultur. De hade haft stormöte på Kulturhuset och samtal med olika ungdomar för att höra om deras vanor. Dagen efter skulle de ha workshop där unga skulle få gå ut och handla jeans som de gillade, en bit tyg osv. Praktiska övningar. Hittills var de förvånade av att ungdomarna var så ointresserade av hållbar utveckling. När det gällde mat OK, men inte när det gällde kläder och produktval. Kanske det helt enkelt var något som satt som en självklarhet i ryggmärgen? Nike trodde inte på moral och gott samvete, pekpinnar utan bara på att det måste bli mode och trend, lust och förebilder som skapar bättre konsumtionsmönster. Själva har de inlett samarbete med många nya aktörer, blir spännande att följa. Likaså är de beredda att dela med sig av sina nya landvinningar och innovationer så att det blir en större rörelse. Blir intressant att följa resultaten, vi kommer att hålla kontakten.


Nikki Neuburger, Koen van Iseghem, Aia Jüdes, Nike designer, Fasil Debeb

Inga kommentarer: