Björn Kusoffsky framför sitt vinnande DesignNu-bidrag, grafisk profil till konstbiennalen i Venedig, med David Taylors recyclade pokal i handen
Prinsessan Christina invigningstalade varmt om behovet av ett formmuseum i Stockholm och frågar de nominerade om var de anser de anser att ett sådant borde ligga i Stockholm
Museichefen Lena Rahoult och utställningschefen Annelie Kurttila, flankerade av Formmuseets vänners styrelsemedlemmar Kerstin Wickman och Adine Pontus Grate
Nuvarande ordföranden i Formmuseets Vänner, Denise Persson, hälsar förra ordföranden Prinsessan Christina välkommen, samt Lotta Horn af Rantzien också styrelsemedlem sedan många år. Nedan några av kvällens många unga och duktiga volontärer.
Formmuseets Vänner delade i torsdags ut priset DesignNu på Arkitekturmuseet med performance, musik och mingel. Arkiteturmuseets chef Lena Rahoult välkomnade och Prinsessan Christina höll ett engagerat tal om behovet av ett Formmuseum i Stockholm, något som hon själv i många år verkat för som ordförande för Formuseets Vänner. En kamp som faktiskt pågått sedan slutet av 1800-talet om man tänker efter. Som en symbol för design och konsthantverk som platsar i ett framtida formmuseum har vänföreningen instiftat ett pris DesignNu. Juryn, vänföreningens styrelse, nominerar en kandidat inom disciplinerna industridesign (Tonium, No Picnic Pacemaker), grafisk design (Björn Kusoffsky, Stockholm Design Lab) , konsthantverk (Vallmolapman Eva Davidsson), mode och (Fifth Avenue Shoerepair)möbelformgivning (Fredrik Mattson Tivoli). Alla fick svara på den ledande och markerande frågan om var ett framtida formmuseum borde litta. Vinnaren Björn Kusoffsky ser helst en ny och oväntad plats i Stockholm, något som självklart borde finnas här. Det vinnande bidraget var den sammansatta grafiska profilen för 2009 års konstbiennal i Venedig med motiveringen:
”Björn Kusoffsky och Stockholm Design Lab har med självklarhet och elegans skapat en grafisk identitet för Konstbiennalen i Venedig 2009. Med element från flaggor har man skapat ett system som reflekterar temat ”Mankind Worlds”, håller ihop aktivitetera, leder publiken och samtidigt är ett eget konstnärligt inslag på plats i Venedig. En symfoni med variationer som dyker upp i kataloger och annonser, på affischer, skyltar och fasader. Ett av årets största internationella prestigeuppdrag med en given plats i ett framtida formmuseum.”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar