måndag 8 februari 2010

Oslagbart bäst igår: Monica Försters installation på Berns!


Rivstart igår kväll inför möbelmässans start idag. Hann inte allt jag ville, men for och plockade upp mina 3 japaner med Kurosaki i täten på Clarion Sign Hotel, de hade dessutom två unga tyska designer med sig, vi stuvade in oss alla i bilen. Jag och fem killar och så begav vi oss ut på designrunda. Första stopp Svenskt Tenn, jag parkerade precis utanför och vi lämnade kläderna i bilen och trängde oss in i massan. Gick nästan inte att komma fram i myllret, men hann att se Mats Gustafsons fina installation "Going Grey" med nytt och gammalt, härliga gamla tennspeglar från arkivet och smycken av Ted Muehling och Mats vackra väggsvanar. Men mest folk, och såna här dagar handlar det om att prata och träffa folk. Titta får man göra senare. Kilade sedan över till Malmstensbutiken och Tyler Brûlé för lansering av deras tillfälliga Monocle Shop och speciella samarbete. Såg inte mycket, men hann träffa Tyler Brûlé, som skulle till Tokyo nästa morgon och öppna en shop där i Aoyama. Peter Hallén som varit borta från scenen länge (Albanien, Oslo och andra uppdrag) dök upp i vimlet igen. In i bilen igen, till nästa källa BERNS, kläderna i bilen, parkering alldeles intill. Vi tappade nästan andan när vi steg in genom dörren och mötte Monica Försters fantastiska och sagolika stora asiatiska lyktor - helt gjorda i vanligt vitt 200 grams papper - belysta så att de sken som silke. Konstruerade så att de bara kan vikas ihop platt och fraktas. Hon är begåvad hon. Alla var entusiastiska, Cappellini var förbi och ville ha dem. Svenska Shanghai Expo ville ha dem... kan tänka att det skulle passa perfekt i vår paviljong. Jag vill ha med dem i Swedish Love Stories i Milano..... Roligt att Monica valt att lägga tid på ett så storslaget och helt konstnärligt projekt. Vi är så tacksamma! Sällan man blir så berörd, känner att det blir det bästa på hela veckan! Men, jag och mina fina killar skulle förstås vidare. Såg att klockan redan gjorde det omöjligt att hinna till Senab, som jag hoppats, utan vi for vidare till Offeccts VIP-visning för journalister och gäster i deras läckra CKR-showroom på Torsgatan 14. Luca Nichetto visade upp en rad poetiska och läckra föremål, helt omistliga förstås, som hans cocktailcrusher i silikon. Sånt som man bara måste ha! Vi har glädjen att ha Luca i Stockholm ett tag tack vare kärleken. Han gjorde en fin PechaKucha hos oss för något halvår sedan. Annars var vi ganska star struck under kvällen. Otroligt vad Stockholm Design Week numera drar en fantastisk publik av kända designer, press o producenter från hela världen. Och Stockholm är perfekt, lagom stort, man hinner se allt och se varandra. Inte samma avstånd, stök och infrastruktursfrustration som i Milano till exempel. Nu ska vi se om jag hinner lägga in lite bilder innan jag måste åka iväg och hämta upp mitt internationella gäng till mässan. Har tagit bilder med min nya iphone den här gången på prov. Bilderna lägger sig tyvärr huller om buller och jag kan inte redigera. Verktyget fungerar inte. Ni får göra gissningsleken

Inga kommentarer: