torsdag 7 oktober 2010

Var finns Sverige på MoMa i New York?

Besökte Museum of Modern Art, MoMa igår, och hittade inget svenskt förutom kullager i den klassiska designavdelningen och Design House Stockholm i MoMa butiken. Front var ju med för några år sedan i den banbrytande utställningen "Design and the Elastic Mind" om designens roll i dag som tolk och översättare av komplicerade sammanhang,teknik, miljö osv. Försökte träffa MoMa:s chief curator Paola Antonelli, men hon är bortrest just denna vecka. Dock lämnade hon ett par fribiljetter till oss i dörren, vilket var tur, för redan vid öppningstiden igår ringlade köerna långt ute på gatan. En stor utställning om de Abstakta Expressionisterna från USA:s 40 - 60-tal med Jackson Pollock i täten hade just öppnat. Matisse danande år från 1913-1917 var också imponerande. På design- och arkitekturavdelningen visades förutom den permanenta samlingen, en ny del om nya bioinspirerade material och hur forskningen och nya material möter designen, samt en special utställning Design and the Modern Kitchen. På arkitektursidan visade stora förändringsprojekt från hela världen Small Scale, Big Change på ett pedagogiskt och jämförbart sätt  och ett näraliggande engagerat utställningsprojekt om planerna för New York Waterfront. Egen höjdpunkt var idag fotoavdelningen med de senaste fotograferna från 2010, som rör sig obehindrat mellan olika tekniker och uttrycksmedel, konsten, modevärlden och samtida filmer och sociala medier. Saga och verklighet i en förbryllande mix. Annars blev vi ganska visuellt uttröttade av den massiva dagsdosen. Avslutade med lite shopping, mest ögonshopping, i den alltid lika spännande butiken, och konstaterade även här att danskarna är långt före Sverige i represention. Heja Design House Stockholm!

Danskarna gjorde ju en smart kupp i samband med återöppnandet av MoMa 2002. Deras utrikesdepartement genom GK i New York ordnade så att danska designförtag och designer gjorde en stor donation till Museet, 33 deltagande designer, med 150 olika produkt-typer allt från bestick i restaurangen till möbler i alla publika ytor. Tusentals föremål sammanlagt. En stor PR-kupp för Danmark, skrevs om överallt. När ska vi från svenskt officiellt håll komma igång med en stark gemensam offensiv för svensk design?
Långa köer till MoMa redan vid öppningstiden en vardag
SKF:s svenska kullager och Design House Stockholm =  svensk design vi hittade på MoMa  
Family Chairs by Lina Nordqvist, Design House Stockholm
 
Nyöppnad utställning på MoMa 40-60-talets expressionister
 Mark Rothko ingick förstås i uställningen

Japanske Tokujin Yoshiokas olika experiment med pop up chair och bakad dito

Ammar Eloueini från Frankrike, en digitaliserad serie utförd som en stillbild i polyamid nylon, ett utdrag i en oändlig serie digitalt framställda mönster. CoReFab#116 25


Amerikanska designer som experimenterat med solceller på dekorativ väggpanel, som alstrar solenergi, samtidigt som när bladen fladdrar i vinden så alstras kinetisk energi. Designer: Samuel Cabot Cochran och Benjamin Wheeler Howes, SMIT Sustainably Minded Interactive Technology

Neri Oxman, Massachusetts Institute of Technology. Monocoque, en av de många produkterna som visdes inom ett Materialecology projekt, med material som bygger på naturens egna konstruktioner. 

Från klassiska designutställningen. Finland och Danmark ja, Sverige nej. 

Good design Good Buisiness - låter det bekant. Från amerikanska broschyrer och kampanjen Good Design, som skulle leda till att utvald producenter tillsammans med MoMa framställde kvalitetmöbler för folket under perioden 1944-1956
Pedagoiskt upplägg om världsomspännande och banbrytande arkitektur i storstäder runt hela världen utifrån deras olika behov, förutsättningar, ekonomi och befolkningsmängd
 
Danskarna har översköljt museet med möbler och utrustning i samband med återöppnandet och renoveringen (japanske arkitekten Taniguchi). Men här bland de sköna björkdungarna i är det väl ändå italienske Harry Bertoias stolar som fyller utomhusplazan?


 Nya produkter i shopen, skålar i stickat gummi, och vas av sammansatta skålformar

Lyckad recycling. Har ju pågått ett tag, men sällan man ser så snyggt och bekvämt resultat som denna bag gjor av öppningsmojängen på läskeburkar. Snygg och bekväm, hade köpt den om det inte var för priset, 250 USD, för dyrt för mig. Men roligt att se hursomhelst.


Mera recylingväxkor, i papper och metallförpackningar. Bra produktutveckling också. Nu har äntligen recycling blivit som vilket material som helst i designen av nya produkter, och det räcker inte längre som självändamål. Resultatet räknas.

2 kommentarer:

Sara Korlén - Design House Stockholm sa...

Kul att du hejar på oss Eva! Vi hejar på Svensk Form! // Design House Stockholm

Managing Director / VD Svensk Form sa...

Ja vi behöver ömsesidigt hejande i dessa dagar!!!
Ewa