måndag 1 november 2010

Båda morgontidningarna om svensk designs framgång i världen

SvD Näringsliv berättar om svensken Lars Bolander "Mr Scandinavian Design" i USA som i dag möblerar ett gustavianskt rum i Martha Stewarts TV-show. Han har en butik i Palm Beaoch öppnade ännu en ny i New York förra veckan i Midtown på East 59th street. Han har dessutom just givit ut en coffee table bok om Scandinavian Design tillsammans med inredningsskribenten Heather Smith MacIsaac, och snart kommer en till om Lars Bolanders själv. Intresset för det gustavianska börjar avta, och det är det moderna skandinaviska som kommer enligt Lars Bolander.

DN Ekonomi rapporterar från presskonferensen med Nicolette Naumann, vice vd för Ambiente och Tendencemässorna i Frankfurt, som Trendgruppen arrangerade på Skeppsholmen förra veckan. Under rubriken "Stort sug efter Svenska Stilen" och vidare i ingressen om hur stort intresse svensk design väcker internationellt. Jag missade tyvärr presskonferensen, vari i Milano, men var ju inbjuden nyligen till Tendence-mässan i Frankfurt, och just Nicolette Naumann välkomnade svensk design att ställa ut på mässorna.  Man ville se såväl en mera tematisk, ny designutställning som erbjuda plats för unga talanger och etablerade företag. Artikeln citerar "Folk letar efter långvarig kvalitet snarare än snabba trender. Man vill ha någonting som varar, långvarig modernitet, därför är Skandinavien poplulärt. Hon tar i övrigt upp att det inte bara är de svenska produkterna, utan hela livsstilen, längtan till naturen men i modern, urban tappning.
Nicolette Naumann flankerad av Catharina Jansson, svensk representant för Messe Frankfurt i Stockholm och medarbetaren Sabine Scharrer under Tendence i september

Inga kommentarer: