torsdag 11 november 2010

Välförtjänt Söderbergs pris 2010 till designgruppen FRONT

Märkbart tagna och fyllda av stundens högtidlighet tog FRONT emot Torsten och Wanja Söderbergs pris, det största i världen på 1 miljon svenska kronor. Priset cirkulerar i Norden för främjande av design och konsthantverk i Norden. Vart femte år alltså till en svensk mottagare. Och att FRONT är väl värda sitt pris, det råder ingen som helst tvekan om. Hur de banbrytande och förebildligt exprerimenterat sig fram och tänjt gränser, förenat högteknologi med emotion och djupt mänsklig intuition. Alltid studerat processer - som Tomas Söderberg, ordförande för Stiftelsen, talade om i sitt som vanligt originella och obetalbara tal om "kroppar som byter skepnad", humor och filosofiska betraktelser i en fin mix. Röhsska museets chef Ted Hesselbom spann som en katt hela ceremonin och genom hela middagen. Han har blivit så varm i kläderna. Roligt att se FRONT:s alla, eller nästan alla, verk samlade från senaste åren. De hade själva aldrig sett verken samlade så här i familjen, och det japanska porslinet med svävande svampar och grönsaker hade de aldrig ens sett. En glad och glammig eftermiddag och kväll med Göteborgs honoratiores på plats. 

Torsten och Wanja Söderbergs pris 2010 går till Sofia Lagerkvist, Charlotte von der Lancken och Anna Lindgren som bildar designgruppen Front.
Innovation och nyskapelse är några av kriterierna för priset, dessa har varit extra betydande vid nämndens val av årets pristagare.
Industridesigngruppen Front verkar i ett genuint samarbete där inga objekt eller idéer går att särskilja från kollektivet. Att samarbete är en grundförutsättning i deras formgivning är starkt framträdande.
Fronts design har ofta skapats i samverkan med flera olika kompletterande kompetenser, som hantverkarens och industriproducentens, men också med mer oväntade kompetenser som magikerns eller historikerns.
Historisk kompetens kombinerad med en hög och genomarbetad kunskap om dagens viktigaste designverktyg, det digitala, skapar nya förutsättningar med nya material.
Prisnämnden ser ett flöde av förnyelseprocesser i gruppens produktion.
Front arbetar som en enhet där alla deltar i designprocessen, från idémöte till slutprodukt. Slutprodukten berättar ofta en historia för betraktaren om processen. Objekt som Horse lamp - en häst i fullskala med lampskärm på huvudet och Pig tray, en gris som utgör stommen till ett bord, är redan välbekant för många. Med sin fascination för magi skapar Front till synes omöjlig design som trotsar naturlagarna.

Glad museichef Ted Hesselbom med Widar Halén, från norska nationalmuseet som sitter i Prisnämnden
Roas här av Michele Collins, som tillsammans med andra studenter från Högskolan för scen och musik stod för prisceremonins musikdramatiska happenings på imponerande hög nivå

Ny pratglad och designintresserad Landshövding i Göteborg Lars Bäckström, som jag haft glädjen att lära känna för flera år sen i Japan, här med lika designintresserade hustrun 

Landshövdingen viskar hemligheter i Caroline Heiroths öre- Caroline är vår projektledare för kommande Swedish Love Stories i Milano

Lätt nervösa inför ceremoni och prisutdelning, två av tre frontar: Sofia Lagerkvist och Anna Lindgren

fr v Tomas Söderberg, Barbro Montgomery, Ted Hesselbom, Lars Bäckström som under högtidliga former delar ut priset i Universitetets Aula





På Röhsska museet finns nu många av FRONTs verk samlade för första gången någonsin 
Nya krus för Höganäs, till synes enkel form, men ändå med på sedvanligt FRONT-maner förskjutningar i perception med logytypen uppförstorad i glasyren,  och referenser till krukan med samma handtag liksom former som flirtar med ursprungliga glaserade djurutfordringskärl. I like it.




Allra senaste produkten var detta porslin för japanska företaget ..... som de inte ens sett själva tidigare, där svampar, frukter och grönsaker lösgör sig från ytan.



Som den trio de är, delade de också upp talen. Charlotte fick tacka för priset på scen, Sofia presenterade utställningen och Anna fick läsa tacktalet till middagen, där de tackade alla råttor och ormar som hjälpt till att formge tapeter, skyttarna som skjutit hål på en lampskärm osv. Fin mix!!




fr v Bokmässans chef Anna Falck, Svensk Form Västs ordförande journalisten Anna-Stina Lindén Ivarsson och inredningsarkitekten Annika Steen i kvällens läckraste halsband


Tomas Söderbergs som vanligt originella och oslagbara tal med filosofiska krumelurer, göteborgsk humor, och stor insikt om design och konstens väsen

'
Charlotte von der Lancken och jag hade turen att ha Sven Lundh, grundaren av Källemo mellan oss, och vi var båda lika intresserade av att höra om hans livsverk, hans motivation och inspiration. Han berättade att han var glad att han fortfarande hade kvar sin stora nyfikenhet. Han berättade också hur det mytomspunna uttrycket som ofta citeras att "Tingen ska hålla för ögats slitage" kommit till. Det hade skett spontant på ett stort möte på Färgfabriken som Svensk Form ordnat, då han i debatt med bland andra dåvarande chefen för Svensk Form Johan Huldt, hade vänt sig mot att man bara höll på med möbelinstitutets tester och provningar för att bedöma kvalitet på möbler. Sven Lundh hade då sagt att möblers kvalitet inte bara kunde mätas med Rumpans slitage, det gällde också att de skulle hålla för ögats slitage. Det är ögats slitage som avgör hur länge man behåller en möbel innan den åker i containern. 

Inga kommentarer: